کتاب تست جزوه کارشناسی ارشد روانشناسی آماروروش تحقیق
روشهاي آماري يكي از دروس مهم رشتههاي علوم انساني به ويژه روانشناسي و
علوم تربيتي است. بيشتر پژوهشهايي كه به منظور مشخص شدن مسایل مبهم در
روانشناسي و علوم تربيتي انجام ميشود، نياز مبرمي به آمار و روش تحقيق
دارند و بدون اطلاع از روشهاي آماري و همچنين طرحهاي تحقيقي، انجام
اينگونه پژوهشها غير ممكن به نظر ميرسد.
در آزمون كارشناسي ارشد رشته روانشناسي نيز مسلط بودن بر آمار و روش تحقيق،
بسيار مهم و اساسي است. از اينرو، در اين كتاب تلاش بر اين بوده است كه
روايتي ساده و قابل فهم از آمار و روش تحقيق ارایه شود؛ بنابراین با توجه
به اینکه در همه جای این کتاب سعی بر ارایه ساده مطالب بوده است، حتی
دانشجویانی که با آمار و روش تحقیق آشنايي ندارند و این درس جزو دروس دوره
كارشناسي آنها نيز نبوده است، به سادگي ميتوانند در آن موفقيت چشمگيري
به دست آورند. بنابراين مطالعه كتاب حاضر براي كليه شركتكنندگان در اين
آزمون اهميت زيادي دارد.
اين كتاب شامل سه بخش اساسي است كه عبارتند از: آمار توصيفي، آمار
استنباطي، و روش تحقيق. مطالب هر بخش براي بخش بعد به صورت پيش نياز است؛
به اين معني كه اگر مطالب هر بخش را خوب ياد نگرفته باشيد، در بخش بعدي،
يادگيري كاملي از مطالب نخواهيد داشت. براي مطالعه بهتر اين كتاب توصيههاي
زير ارايه ميشود:
1- به دانشجوياني كه با آمار آشنايي نداشتهاند، توصيه ميشود كه ابتدا هر
مبحث را دو تا سه بار مطالعه كنند؛ در اين مرحله تنها چيزي كه مهم است
آشنايي با مطالب است. در مرحله بعد توصيه ميشود كه يك بار با دقت كتاب را
مطالعه و مطالب مهم را علامتگذاري كنند و در صورت نياز مطالبي را كه از
اهميت بالايي برخوردارند، به صورت نكتهاي، يادداشت كنند. سپس به حل سوالات
آزمونهاي سالهاي گذشته كه به طور كامل طبقهبندي شدهاند، اقدام كنند.
كاملا بديهي است كه مباحث آمار از ابتدا تا انتها با هم مرتبط هستند؛
بنابراين توصيه ميشود كه تا مبحثي را خوب یاد نگرفتهايد، مطالب مربوط به
مباحث بعد را مطالعه نكنيد.
2- به دانشجوياني كه اين درس را در دوره كارشناسي گذراندهاند، توصيه
ميشود كه براي فهم بهتر مطالب، ابتدا يك بار هر مبحث را مطالعه كنند. سپس
با مطالعه اين كتاب، مطالب مهم را علامتگذاري و دوباره مرور و بعد از آن
در صورت نياز مطالب مهم را به صورت نكتهاي يادداشت كنند. پس از آن به حل
سوالات آزمونهاي سالهاي گذشته كه در اين كتاب به طور كامل طبقهبندي
شدهاند، اقدام كنند.
در يادگيري درس آمار و به طور كلي همه دروس، اين نكته قابل توجه است كه
يادگيري كامل به معني اين نيست كه به صد درصد سوالات مربوط به آن پاسخ صحيح
داده شود. داشتن چنين تفكري باعث ميشود كه شما به سوالاتي كه كاملا پاسخ
آنها را نميدانيد، پاسخ دهيد و از اين طريق، ضريب منفي آن باعث پايين
آوردن درصد شما شود. بنابراين بهتر است كه بسته به ميزان يادگيري خود،
ميزان مشخصي را براي خود در نظر بگيريد. در صورتي كه به 60 تا 80 درصد
سوالات پاسخ صحيح بدهيد، يادگيري بسيار خوب و مطلوبي داشتهايد كه ميتواند
به بالا بردن رتبه شما در آزمون كمك شاياني كند. در پايان از آقايان دكتر
هادي سياري و مهندس مجيد سياري مديران محترم موسسه ماهان كه زمينه تاليف
اين كتاب را فراهم كردند، تشكر و قدرداني ميكنم.
موفقيت شما آرزو و افتخار ماست، موفق باشيد.
ابراهيم روزدار
تابستان 1389
فهرست مطالب
بخش اول: آمار توصيفي
فصل اول: آمار توصيفي، توزيع و فراواني
تستهاي طبقهبندي شده فصل اول
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل اول
فصل دوم: شاخصهاي گرايش مركزي و پراكندگي
تستهاي طبقهبندي شده فصل دوم
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل دوم
فصل سوم: نمرههاي استاندارد و منحني طبيعي
تستهاي طبقهبندي شده فصل سوم
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل سوم
فصل چهارم: همبستگي و رگرسيون
تستهاي طبقهبندي شده فصل چهارم
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل چهارم
فصل پنجم: احتمال و توزيع دو جملهاي
تستهاي طبقهبندي شده فصل پنجم
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل پنجم
بخش دوم: آمار استنباطي
فصل اول: آمار استنباطي
تستهاي طبقهبندي شده فصل اول
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل اول
فصل دوم: آزمونهاي آماري غير پارامتريك
تستهاي طبقهبندي شده فصل دوم
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل دوم
فصل سوم: آزمونهاي آماري پارامتريك
تستهاي طبقهبندي شده فصل سوم
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل سوم
بخش سوم: روش تحقيق
فصل اول: تحقيق، مباني و گزارش تحقيق
تستهاي طبقهبندي شده فصل اول
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل اول
فصل دوم: طرحهاي تحقيقاتي و عوامل موثر بر آنها
تستهاي طبقهبندي شده فصل دوم
پاسخنامه تشريحي و کلیدی تستهاي فصل دوم
واژه¬نامه
منابع