همه چیز درباره رشته MBA، مدیریت اجرایی و گرایش‌هایش



 همه چیز درباره رشته MBA، مدیریت اجرایی و گرایش‌هایش

اگر محبوبیت رشته های دانشگاهی در مقطع تحصیلات تکمیلی را در کشورهای پیشرفته بر اساس اقبال عمومی رتبه بندی کنیم، در نهایت سه رشته برتر به ترتیب عبارتند از: حقوق، پزشکی و MBA که رشته MBA در این میان در صدر قرار دارد.هر فردی بدون هیچ پیش زمینه ای از توانایی و مهارت ، قادر است یک قایق را در یک رودخانه آرام به حرکت در آورد ، اما هدایت همین قایق در یک دریای طوفانی و مواج ، هرگز بدون تجربه و مهارت امکان پذیر نیست. به همین ترتیب در دنیای کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات است ، نمی توان اداره یک سازمان را به فردی که فاقد مهارتهای پیچیدۀ مدیریتی است سپرد.
دوره کارشناسی ارشد مدیریت Master of Business Administration  یا MBA به منظور پرورش مدیران کارآمد جهت اداره سازمانهای اقتصادی – اجتماعی ، تولیدی و خدماتی طراحی شده است. هدف این دوره پذیرش فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی در رشته های مختلف و پرورش آنها به صورتی است که قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند:
اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک سنجش تخصصی از آن نظیر بخش های تولیدی ، بازاریابی و فروش ، اطلاعات و مالی.
ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان.
طراحی ، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت.
کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید.
ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی.
افرادی که در این دوره پذیرفته می شوند حداقل دوره کارشناسی را در یکی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره کارشناسی آشنایی پیدا کرده اند. این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی در این دوره ( مدیریت سازمان ) نیروهای ارزنده ای خواهند شد که  می توانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند. ( با توجه به برخورداري MBA از استانداردهاي بالاي آموزشي و جهان تراز بودن اين رشته ،‌تحصيل در اين رشته مي تواند فرد با هر پيش زمينه اي را به كارگزاري خوب براي توسعه مديريت در كشورمان تبديل كند كه هم در عرصه مديريت سازمانهاي آينده و هم در زمينه كارآفريني و انتقال مناسب تكنولوژي و عملي سازي ايده هاي نو ، توانا باشد.)
 

*مقایسه MBA و اجرایی در آموزش عالی ایران

 
برای ورود به دوره­های مدیریت اجرایی و MBA در ایران کلیه فارغ التحصیلان صرف نظر از مدرک دوره لیسانس می­توانند برای دوره به این رشته داوطلب شوند، شرط سابقه مدیریت برای ورود به رشته مدیریت اجرایی در ایران ( فعلا) وجود ندارد. آزمون سراسری این دو رشته با هم برگزار می­شود اما ضرایب دروس برای هر یک از این رشته ها متفاوت است. در دوره کارشناسی ارشد داوطلبان MBA تعداد 57 واحد درسی را پاس می­کنند ولی داوطلبان مدیرت اجرایی برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد 35 واحد درسی را باید بگذرانند.

 

 همه چیز درباره رشته MBA، مدیریت اجرایی و گرایش‌هایش

 

معرفی گرایشهای MBA

 
از لحاظ محبوبیت بین دانشجویان و بازار کار و ادامه تحصیل گرایش های MBA را میتوان به سه دسته تقسیم کرد که گرایشهای داخل هر دسته از لحاظ این سه معیار تقریبا در یک سطح هستند:
محبوب ترین: سطح اول : مالی، بازاریابی استراتژی
سطح دوم: منابع انسانی، تکنولوژی ، عملیات
سطح سوم: کارآفرینی، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، اقتصاد مدیریت (که دانشگاه های ارائه این سه گرایش بسیار کم هستند)
 
سطح 1:
1- مالی 
از گرایش های بسيارعالي است اما مانند گرایش استراتژي به تلاش مستمر و کسب تجربه کافی نیاز دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در هر موسسه و شرکتی از جمله موسسات مالی،بورس و بانک ها مشغول به کار شوند. شاید یکی از بهترین جاهایی که دانشجویان علاقه به اشتغال در آن دارند کارگزاری ها باشد. این گرایش از لحاظ ادامه تحصیل در خارج از کشور بسیار عالی است ولی پذیرش گرفتن در این رشته کار سختی است. از لحاظ کار نیز بازار کار بسیار خوبی دارد. نوع کار تا حدی مربوط به تحلیل خواهد بود ولی فاز اجرایی هم دارد. دو مثال آن یکی ارائه گزارشهای تحلیلی مالی به منظور مشاوره و دیگری اجرای فرآیند تامین مالی است. این گرایش را میتوان هم با اسفاده از علوم ریاضی و هم بدون آن ادامه داد؛ اما در کل شاید تنها گرایشی از MBA باشد که ریاضی در آن وارد میشود. همچنین با تقریب خوبی می توان گفت تنها گرایشی ست که فارغالتحصیلان و حتی دانشجویان در حال تحصیل میتوانند به فعالیت های مستقل مالی اعم از سرمایه گذاری در بورس و بازارهای آتی و سایر موسسات مالی بپردازند. درسهایی که در این رشته ارائه میشوند عبارتند از مدیریت مالی بنگاه ها، مدیریت سرمایه گذاری، مهندسی مالی، ارزیابی ریسک، دروس اقتصادی مانند اقتصاد کلان و اقتصاد سنجی، مسکن، موسسات مالی و ... است. با تقریب خوبی مدیریت مالی پرطردارترین گرایش MBA است. 
 
2- بازاریابی
بر خلاف آنچه که از گرایش بازاریابی در ذهن داوطلبان وجود دارد اعم از ویزیتور، تبلیغات یا فروش، گرایش بازاریابی با گستره بسیار وسیع و زیرمجموعه های بسیار متفاوت یک مفهوم بسیار مهم در سازمانهاست. تحقیقات بازار و روش های کمی و کاربردی موجود، شناخت رفتار مشتری، مدیریت روابط با مشتری )یک مفهوم، استراتژی و سیستم بسیار گسترده و پیش رونده با تکنولوژی( ، مدیریت قیمت گذاری ، مدیریت برند، توسعه محصول و بخش بندی بازار از زیرمجموعه ها و اصول بازاریابی هستند که به جرأت میتوان گفت هر کدام برای خود دنیایی میباشند! بنابراین اگر فکر میکنید با ورود به این رشته یک ویزیتور خواهید شد، سخت در اشتباهید!! تقریبا میتوان گفت این رشته بسیار بیشتر از سایر گرایش ها جای کار و پژوهش و تدوین مقاله دارد و در دنیای امروز حتی در سطح مفاهیم به سرعت در حال تغییر و تکامل و گسترش است. از لحاظ ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز بسیار مناسب میباشد و میتوان گفت نسبت به دو گرایش مالی و استراتژی گرتن پذیرش راحت تر است. از لحاظ نوع کار فاز آن تاحدی اجرایی است ولی خلاقیت و نوآوری در آن نقش مهمی ایفا میکند.
 
3- استراتژی
از گرایش های بسيارعالي وجذاب است امابه علت اهميت و نياز به تسلط به کل فرايند کسب وکار، فارغ التحصيلان این رشته به راحتي به کار رويايي که انتظارش دارند دست پیدا نمی کنند و برای رسیدن به موقعیت شغلی دلخواه مدت زیادی را به کسب تجربه بپردازند. افرادی که به گرایش استراتژی وارد میشوند در اصطلاح "جنگلی از تئوریها" را خواهند دید که تسلط به هر کدام نیازمند گذراندن چندیدن واحد است. این گرایش برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بسیار پر طرفدار است ولی رسیدن به یک دانشگاه خوب با کمک هزینه کار آسانی نیست. از لحاظ نوع کار فاز آن کاملا از نوع برنامه ریزی است.
 
 
سطح 2:
4- منابع انسانی: مهمترین دارایی یک سازمان کارکنان آن هستند . بخش مدیریت منابع انسانی در هر سازمان مسئولیت گزینش ، استخدام ، آموزش و تامین نیازهای کارکنان
را داراست . از اینرو مدیریت در بخش منابع انسانی سازمان مستلزم مدیریت خوب افراد ، ارتباط موثر با کارکنان و روابط کاری خوب است . MBA با گرایش مدیریت منابع انسانی به شما خواهد آموخت که چگونه استراتژی های HR را پیاده سازی کنید. همچنین بحث مدیریت تحول سازمانی در قالب مدیریت منابع انسانی بسیار پرکاربرد است و فرصتهای
کاری فراوانی را داراست.
 
5- تکنولوژی:
هدف ازاین رشته عبارت است ازپرورش کادرمتخصص دریکپارچه سازی علوم پایه ومهندسی ودانش و روشهای مدیریت. این رشته یک تخصص میان رشته ای می باشدکه بین علوم مختلف ازجمله علوم طبیعی،اجتماعی،تجزیه صنعتی،تئوری کسب و کار ومهندسی ارتباط برقرار م ینماید . این رشته هم درابعاد ملی وهم درابعاد سازمانی و فردی میباشد و مواردی ازقبیل سیاست علم وتکنولوژی، فرآیند نوآوری تکنولوژی، مدیریت تحقیقات،زیرساختار وتغییرات تکنولوژیک تحقیقات وکارآفرینی تکنولوژیک وسرمایه گذاری های جدید،چرخه عمر محصول وچرخه عمرفرآیند،برنامه ریزی وپیش بینی تکنولوژی و مواردزیادی ازاین عناوین جزءدانش این رشته میباشد.
 
6- در این گرایش، دروس رشته صنایع به عنوان دروس تخصصی ارائه می شود و فارغ التحصیلان این رشته به صورت فشرده با دروس رشته صنایع آشنایی پیدا می کنند و می توانند با استفاده از دانش تخصصی خود و دانش مدیریتی و صنایعی که در این دوره کسب می کنند وارد بازار کار به خصوص محیط های صنعتی شوند. در واقع در این گرایش شما با زنجیره تامین سازمان تامین،تولید، توزیع و زنجیره ارزش سازمان سر و کار دارید.
 
 
سطح 3:
7-کارآفرینی: اگر فکر می کنید که MBA با گرایش کارآفرینی فقط برای افرادی اس 􀀯 ت که می خواهند کارآفرین ش 􀀯 وند ، اش 􀀯 تباه می کنید . بیشتر سازمان ها مخصوصا شرکت هایی که در زمینه صنایع پویا مانند تکنولوژی و رسانه فعالیت می کنند به دارندگان مدرک MBA با تخصص کارآفرینی برای پست های مدیریتی خود نیاز دارند تا شرکت را به سوی توسعه پایدار سوق دهند . به طور کلی درس های این گرایش تمرکزشان بر استراتژی هایی از مدیریت بیزنس است که نوآوری و انعطاف پذیری را ترغیب می کنند . هسته اصلی این گرایش مهارت در نوشتن برنامه کسب و کار یا Business Plan میباشد.
 
8- مدیریت سیستم های اطلاعاتی: هدف از این رشته تربیت کادر متخصص جهت ایجاد پایگاه اطلاعات درسازمان است که به تصمیم گیری بهتر مدیران منتهی می شود. فارغ التحصیلان این رشته باکسب اطلاعات جدیدفناوری اطلاعات در زمینه اتوماسیون اداری و درطرح های تحقیقاتی صنعت مشغول بکارشوند.گرايش مناسبي براي بچه هاي کامپيوتري
به شمار مياد والبته بسيار روبه رشد و پرکاربرد هستند .
 
9- دراين گرايش عملا MBA ومهندسي سيستم هاي اقتصادي و اجتماعي به هم مي رسند البته در MBA ديد مديريتي حاکم است ودرمهندسی سيستم، ديد مهندسي و رياضي.
 
تفاوت MBA وMBE چیست؟
 
دانشگاه های صنعتی، این رشته را با نام MBE  ارائه میدهند که از لحاظ محتوای درسی هیچ تفاوتی با MBA  ندارد.
 
معرفی رشته MBA :
 
MBA اختصار عبارت Master of Business Administration می باشد.شاخه ای از مدیریت است که به صورت تخصصی به مباحث مرتبط با مدیریت کسب و کار می پردازد.کارشناسی ارشد MBA بیشتر مورد توجه فارغ التحصیلان کارشناسی رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه قرار می گیرد.هر چند نباید نادیده گرفت که امروزه تحصیل در این رشته به دلیل ماهیت توانمند سازی مورد توجه تمامی رشته های پایه علوم انسانی و حتی پزشکی قرار گرفته است.
4 گرایش اصلی این رشته عبارتند از :
1-بازاریابی و مدیریت فروش
 2-مدیریت مالی ومدیریت موسسات مالی
 3-مدیریت تولید و سیستم های تولید پروژه
 4-مدیریت منابع انسانی
خوشبختانه گرایش های بسیار متنوعی در دانشگاه های مختلف در دسترس دانشجویان قرار گرفته است که به شرح زیر می باشد:
گرایش عمومی،فناوری اطالاعات IT یا مدیریت پروژه،مدیریت تکنولوژی،بازاریابی،تجارت،مدیریت منابع انسانی،مدیریت کارآفرینی،مدیریت استراتژیک و اقتصاد مدیریت.
در ساختار هرم مدیریتی فارغ التحصیلان این رشته،یک مدیر ارشد(Master) محسوب میشوند و پس از گذراندن این دوره ساختار ذهنی مدیریتی بسیار قوی ای پیدا می کنند.
بازار کار برای رشته MBA در داخل و خارج از کشور:
همان طور که در گرایش های متنوع این رشته ذکر شد،بازار کار متنوع و گسترده این رشته ناخودآگاه موقعیت های شغلی فراوانی را در هر بنگاه اقتصادی،سازمان،ارگان،شرکت،کارخانه و ... دارد.MBA Man ها در ایران در منسب های بسیار مهمی در سازمان های مختلف قرار خواهند داشت و چون رشته مدیریتی به روز دنیا محسوب می شود و جزء 5 رشته برتر دنیا می باشد،برای پذیرش نیز قابلیت های زیادی دارد.کشورهای آمریکا و کانادا در جذب متخصصین این رشته درنگ نمی کنند.از خاطر نبرید که بسیاری از دانشجویان این رشته از همان ابتدای تحصیل دعوت به همکاری می شوند.بسیاری از سازمانهای بزرگ ایران هم اکنون از فارغ التحصیلان این رشته در بسیاری از لایه های سازمانی خود بهره می برند و تقریبا تمامی مدیران موفق دنیا و ایران دارای مدرک تحصیلی مدیریت اجرایی و MBA می باشند.
ادامه تحصیل در (DBA) MBA:
ادامه تحصیل در این رشته Doctor of Business Administration در ایران در گرایشهای متفاوتی از جمله مدیریت استراتژیک ، مدیریت بازاریابی و فروش و رشته مدیریت بازرگانی و در خارج از کشور در دانشگاه های مختلفی امکان پذیر می باشد.با توجه به این که در دوره دکتری تمرکز روی فعالیت های تحقیقاتی است،پیشینه تحصیلی وتحقیقاتی متقاضی بسیار مهم می باشد.در ادامه تحصیل این رشته در ایران بر حسب گرایش های مربوطه در بسیاری از دانشگاه ها پذیرش وجود دارد.این رشته مستلزم شرکت افرادی است که علاقمند به پیشرفت ، یادگیری ، کارو تلاش و کسب تجربیات نو و جدید در عرصه های مختلف داشته باشند و به دنبال پیشرفت و به راه اندازی و اجرای ایده های نو و به طور کلی Creativity و Innovation باشند.
مدیران اجرایی همیشه به دنبال بهره وری هستند و این مهم جز از طریق اثربخش بودن و به دنبال کارآیی بالاتر بودن میسر نمی شود.
Productivity= Effectiveness + Efficiency
 

معرفی رشته مدیریت اجرایی(EMBA):

 
دوره کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (EMBA) Executive Master of Business Administration به منظور پرورش مدیران کار آمد جهت اداره سازمان های اقتصادی اجتماعی،تولیدی و خدماتی طراحی شده است.اغلب فارغ التحصیلان دوره های فنی و مهندسی وارد این رشته می شوند و در یک دوره فشرده و پر کار به فراگیری دانش و فنون مدیریت می پردازند.ترکیب دانش تخصصی دوره کارشناسی و آگاهی به دانش و فنون مدیریت کارشناسی ارشد، از فارغ التحصیلان این دوره مدیران کارآمد وموثر ی می سازد که در افزایش کارآیی و رشد سازمان های مختلف اقتصادی اجتماعی تاثیر بسزایی دارند.
 
بازار کار رشته مدیریت اجرایی:
از اسم این رشته مشخص است که این رشته با ویژگی های اجرایی است.به این ترتیب که فارغ التحصیلان این رشته برای بهرهوری بیشتر و اثربخشی ساختارهای سازمانی که در حال حاضر وجود دارند،قابلیت اشتغال در هر سازمان و شرکتی را خواهند داشت.دانش آموختگان این رشته اغلب عهده دار پست های مدیریتی کلان نظیر واحد های تولیدی-صنعتی بوده و یا در پست های حیاتی نظیر مدیریت تاسیسات نفتی،طرح برنامه های کلان اقتصادی برای سازمان ها و وزارتخانه ها فعالیت می کنند.بازار کار رشته مدیریت اجرایی در خارج از کشور نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار است.
 

تفاوت رشته های MBA و مدیریت اجرایی:

 
فرق اصلی رشته MBA و اجرایی در این است که یک مدیر MBA با نگاهی کمی به مباحث و ارائه راهکارهای نو،توانایی ایجاد و راه اندازی یک کسب و کار را دارد ولی مدیر اجرایی با نگاهی کیفی با خدمت گرفتن ابزار های مختلف مالی و مدیریتی، در راستای رونق بخشیدن به کسب و کار مورد نظر فعالیت می کند.
یکی دیگر از تفاوت های این دو رشته به کمتر بودن تعداد دروس و گرایش های مدیریت اجرایی بر می گردد.رشته MBA در دانشگاه های سراسری حدود 50 واحد درسی را در بر می گیرد که گاهی 5 الی 6 ترم طول می کشد اما مدیریت اجرایی حدود 40 واحد درسی را در بر می گیرد و طول دوره آن حداکثر 2 سال است.
هر دو گرایش ارزشمند و کاربردی هستند و این که کدام رشته بهتر است، کاملا بستگی به شرایط فرد دارد.نکته ی دیگری که نباید از آن غافل شد شانس قبولی در هر یک رشته ها با توجه به تعداد دروس و ضرایب مربوط به هر دزس می باشد.
یکی از مزیت های رشته های مدیریت اجرایی و MBA آن است که اگر داوطلبان در کنکور سراسری قبول نشوند، می توانند در دانشگاه آزاد شرکت کنند و مباحث درسی در این دو گرایش در کنکور دانشگاه آزاد و سراسری حدود 70 درصد اشتراک دارند.
 

ضرورت و اهمیت MBA و مدیریت اجرایی

 
توسعه کشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمانهای اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود مدیریت است که میتوان بهره وری را افزایش داد و از ظرفیت ها و امکانات موجود کالا و خدمات بیشتری را تولید نمود و ظرفیت های زیادتری را بوجود آورد.
بهبود مدیریت نیز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مدیریت است. امروزه مدیریت به عنوان یکی از شاخه های معرفت بشری پیشرفت زیادی نموده است و آموزش و تحقیق در زمینه آن گسترش فراوانی یافته است . باتوجه به اهمیت مدیریت در رشد و ارتقاء سازمانها و جوامع، نظامهای آموزش عالی کشورها آموزش و تحقیق در حوزه مدیریت را از نظر کیفی و کمی به سرعت توسعه داده اند.
یکی از زمینه های بارز توسعه آموزش مدیریت ایجاد رشته کارشناسی ارشد مدیریت سازمان (MBA) در کشورهای مختلف جهان است. این رشته به سرعت نخست در کشورهای صنعتی و سپس در کشورهای در حال توسعه موفق، گسترش یافته است .
همانطوریکه قبلا” ذکر شد، فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی و مخصوصا” فارغ التحصیلان دوره های فنی و مهندسی وارد این دوره شده و در یک آموزش فشرده و پرکار به فراگیری دانش و فنون مدیریت می پردازند. ترکیب دانش تخصصی دوره کارشناسی و آگاهی و تسلط به دانش و فنون مدیریت در دوره کارشناسی ارشد، از فارغ التحصیلان این دوره مدیران کارآمد و مؤثری میسازد که در افزایش کارآئی و رشد سازمانهای اقتصادی – اجتماعی تأثیر بسزایی دارند.
.

 

جهت  دریافت مشاوره تخصصی و شناخت مسیر موفقیت  فرم زیر را پر نمایید و یا

از طریق شماره های زیر ما را مطلع سازید :

 

شماره تماس موسسه ماهان:

           0218506  

داوطلبان شهرستان:

      09397783319 

 

داوطلبان تهران:

         09397782341 




نظرات کاربران

UserImage
UserImage

نظر خودرا وارد کنید!