معرفی رشته مهندسی عمران و گرایشهای آن
معرفی مجموعه رشته عمران
پيشرفتهاي بزرگي که امروزه شاهد آن هستيم در سايه آرامش و ايمني ايجاد شده توسط مهندسي عمران حاصل گرديده است . مهار قهر طبيعت همانند سيل و زلزله ، طوفانهاي وحشتناک ، هديه هايي هستند که مهندسي عمران به جامعه امروز عطا کرده است . خلاصه ميتوان رشته عمران را، علم طراحي ابنيههايي مقاوم در برابر نيروهاي وارده به آن بنا ناميد، حال اين بنا ميتواند ساختمان، برج ، پل ، راه ، پي و ... باشد نکته قابل توجه اين است که استفاده بهينه از مصالح موجود در منابع کشور اصل مهمي است که در طراحي بايد مورد توجه قرار گيرد.
تفاوت مدرک و شغل مهندس عمران:
رشته مهندسي عمران جز رشته هايي ميباشد که بدون کسب تجربه در محيطهاي کاري ، فاقد اعتبار اجرايي ميباشد. و به دليل گسترده بودن حوضه فعاليت دانش آموختگان اين رشته، شغلهايي که يک مهندس عمران ميتواند داشته باشد بصورتهاي مختلفي طبقه بندي شده است. مهندس عمران ميتواند در حوضه ي پيمانکاري ، مشاوره ، نظارت ، ساختمان سازي ، سدسازي، راه سازي، پالايشگاه سازههاي صنعتي، مديريت ساخت ، سازههاي دريايي و ... فعاليت داشته باشد.
رشته مهندسي عمران در مقطع کارشناسي ارشد داراي 12 گرايش ميباشد که به شرح زير ميباشد.
1) سازه 2) مکانيک خاک و پي ( ژئوتکنيک) 3) زلزله 4) مديريت ساخت 5) سازه هيدروکسي 6) سازه دريايي 7) مهندسي آب 8) برنامهريزي حمل و نقل 9) راه و ترابري 10) مهندسي محيط زيست 11) مهندسي رودخانه 12) مهندسي آب و فاضلاب
1) مهندسي سازه:
هدف دوره کارشناسي ارشد سازه تربيت افرادي است که داراي توانايي و مهارت جهت طراحي و نظارت بر پروژه هاي تخصصي در زمينه سازه و داراي توان تحقيقاتي جهت حل مسائل در اين زمينه ميباشند. اين پروژه هاي تخصصي ميتواند شامل ساختمانهاي بلند و ساختمانهاي کوتاه نسبتاً پيچيده ، ساختمانهاي صنعتي ، برجهاي سيلوها، سازههاي آبي ماند بندها و سدها و مخازن ذخيره آب ، بندرسازي و پلهاي بزرگ و تونلها و نظير آن باشد.فارغ التحصيلان اين رشته ميتوانند در مجموعه هاي مهندسين مشاوره سازه ، معماري، موسسات صنعتي ، وزارتخانهها ، سازمانهاي مسئول اجراي طرحهاي عمراني، راه و ترابري و ... فعاليت نمايند .
2) مهندسي مکانيک خاک و پي:
اين گرايش ، مهارت جهت طراحي و نظارت بر اجراي پروژه هاي تخصصي در زمينه مکانيک خاک و پي براي داوطلبان را ايجاد ميکند ، يک فرد متخصص در اين گرايش توان تحقيقاتي کافي جهت حل مسائل جديد در اين زمينه را دارد. به طوريکه تمام نيروهاي وارد بر پي سازه و خاک زيرپي را بررسي مينمايد و بر اساس آن طراحي بهينه را انجام ميدهد. سازه محکم و استاندارد بر روي خاک ضعيف معنايي ندارد به همين جهت در ايران اين رشته داراي پتانسيل کاري بسيار بالا ميباشد به طوريکه طبق بخشنامه سازمان مسکن و شهرسازي ، سازههاي بالاي هفت طبقه بايد زير نظر مهندسي ژئوتکنيک باشد و خاک زيرسازه بر اساس گمانه ها و تستهاي آزمايشگاه مکانيک خاک مورد بررسي قرار گيرد.
3) مهندسي زلزله:
در اين گرايش از مهندسي عمران نيروهاي وارد بر سازه در اثر وقوع زلزله کاملاً تحليلها ميشود و براساس اين تحليل ، سازه هايي جهت مقابله با اين نيروي ناشناخته طراحي ميشوند به همين جهت يک مهندس زلزله ميتواند در مورد پروژههاي خاص و مهم ، دخالت زيادي در امر طراحي داشته باشند دو طرح جديدي از چگونگي اعمال بار بر سازه ارائه نمايند. اين مهارتها پس از پروژههاي مطالعه رفتار لرزهاي سازههاي مختلف ، مطالعه رفتار ديناميکي اتصالات گوناگون ، مطالعه خواص مکانيک مصالح تحت بارهاي ديناميک و ... بدست ميآيد.
4) مديريت ساخت:
پروژههاي بزرگ عمراني نياز به يک هدايتگر و مدير متبحر دارند که بتواند در حوزههاي طراحي و مباني عمراني دستاندرکاران، دخالت نمايد به اين جهت و به منظور مديريت بهينه در اجرا و ساخت پروژههاي بزرگ عمراني در سطح ملي،منطقهاي و شهري افرادي که در اين گرايش تحصيل ميکنند .
5) مهندسي سازه هيدروليکي:
اين گرايش جهت آموزش دورههاي تحليل و طراحي سازههايي که عمدتاً در ساختمانهاي هيدروليکي مانند سدهاي انحرافي، سدهاي مخزني ، مخازن آب ، تونلهاي آب بر ، تأسيسات انتقال آب، تأسيسات حفاظتي در مقابل سيل و ... در نظر گرفته شده است.
6) مهندسي سازههاي دريايي:
تحليل و طراحي سازههايي که عمدتاً در کارهاي دريايي مانند اسکلهها ( نوع شمع و عرشه – صندوقهاي وزني- شناور) ، موج شکنها، سکوها ، ديوارهاي ساحلي و تأسيسات حفاظتي ، ستونهاي مهاربند و کليه تأسيسات بندي، بر عهده مهندس سازه هاي دريايي ميباشد .
7) مهندسي آب:
هدف از اين دوره تربيت متخصصاني است که بتوانند در زمينههاي مختلف شناخت منابع و نيازهاي آبي، ذخيره و کنترل و انتقال ، انحراف و توزيع آب ، بهره برداري و مديريت منابع آب و برنامه ريزي در سطوح بالا براي سياستهاي آبي مملکت در مراحل مختلف طراحي، نظارت ، مديريت و اجراي پروژههاي آبي ميباشند. که اين امر با تأکيد بر يکي از گرايشهاي اصلي مهندسي آب نظير هيدروليک ، هيدرولوژي و مديريت منابع آبي ميباشد.
8) مهندسي برنامه ريزي و حمل و نقل:
برنامهريزي حمل و نقل ملي ، منطقهاي و شهري و طراحي سيستمهاي حمل و نقل شهري ( مثل منوريل) و بين شهري ، مسائل ترافيکي ، طرح و عمليات طرق و سيستمهاي مختلف حمل و نقل ( اعم از زميني، دريايي ، هوايي و ...) بر عهده کارشناسان ارشدي ميباشد که در اين گرايش تحصيل نمودهاند.
9) مهندسي راه و ترابري:
هدف اين دوره تربيت افرادي است که داراي تواناييهاي لازم جهت طراحي و نظارت بر اجراي پروژههاي تخصصي در زمينه مهندسي راه و ترابري و توان تحقيق و حل مسائل در پروژه هاي تخصصي شامل راه- راه آهن- فرودگاه ، حمل و نقل و ترابري ميباشد.
10) مهندسي محيط زيست:
نظارت بر حسن اجراي پروژههاي تخصصي در زمينه هاي مختلف مهندسي محيط زيست، شناخت و کنترل آلودگي منابع آب ، خاک و هوا – کنترل آلودگيهاي حاصل از مواد زائد جامد – برنامه ريزي و مديريت اجراي طرحهاي زيست محيط و ... بر عهدهي يک مهندس محيط زيست ميباشد.
11) مهندسي رودخانه:
در اين دوره پذيرفته شدگان به مطالعه و شناسايي هر چه عميق تر مسائل فرسايش و رسوب در رودخانه ، کنترل سيلابها و ساماندهي آنها خواهند پرداخت. در صورت عدم کنترلهاي مذکور خسارات بسياري نشاي از رسوب، سيلال و تغيير مسير جريانها بر بودجه هاي مملکتي وارد خواهد آمد.
12) مهندسي آب و فاضلاب:
به منظور مطالعه ، طراحي، احداث و بهره برداري و نگهداري و مديريت تأسيسات شرکتهاي آب و فاضلاب و تأمين نيروي انساني متخصص جهت رفع تنگهاي موجود در وزارت نيرو اين گرايش در دانشگاهها تدريس ميشود. که در اين دوره پذيرفته شدگان به مطالعه و شناسايي هر چه عميقتر مسائل آب و فاضلاب ، بهره برداري بهينه از تأسيسات آب و فاضلاب و روشهاي رشد و توسعه علوم مهندسي در اين گرايش و ... ميپردازد.