معرفي رشته مهندسي کامپيوتر و گرایشهای آن



معرفي رشته مهندسي کامپيوتر و گرایشهای آن

معرفی مجموعه مهندسی کامپیوتر
اين رشته در مقطع کارشناسي ارشد داراي گرايش‌هاي زير است: 
۱- تجارت الکترونيکي 
۲- مديريت سيستم هاي اطلاعاتي 
۳- شبکه هاي کامپيوتري 
۴- مهندسي فناوري اطلاعات (IT) 
شبکه هاي کامپيوتري 
اين گرايش از رشته IT در سرتاسر دنيا زيررشته اي از گرايش مهندسي کامپيوتر و مخابرات تلقي مي‌شود و از لحاظ کاربردي پيشينه طولاني تري نسبت به ديگر گرايش‌هاي فن آوري اطلاعات دارد. متخصين شبکه هاي کامپيوتري قادر خواهند با توانايي هاي برگرفته از تحصيلات خود در اين زمينه فعاليت هاي گونگاگوني را انجام داده و در حرفه هاي متفاوت و متنوعي مشغول به خدمت رساني شوند. از جمله اين دانش‌هاي کاربردي اين گرايش مي‌توان به موارد مهمي همچن طراحي و پيکربندي و پياده سازي شبکه هاي کامپيوتري و برنامه نويسي شبکه اشاره کرد. امنيت در شبکه هاي کامپيوتري از ديگر مباحثي است که در قالب تعليمات مرتبط با اين گرايش قرار مي‌گيرد. مهندسان گرايش شبکه هاي کامپيوتري همچنين قادر خواهند بود با مهندسان گرايش هاي ديگر مثل تجارت الکترونيک در زمينه بسترسازي براي فعاليت‌هايشان، همکاري کنند. ساختن برنامه هاي تحت شبکه اينترينت جهاني يا web و پياده سازي سيستم‌هاي توزيع شده (مانند پايگاه داده هاي توزيع شده يا سيستم عاملهاي توزيع شده) از ديگر فعاليت‌هايي است که به کارشناسان محصل در اين گرايش آموزش داده مي‌شود. 
تجارت الکترونيک و سيستم هاي چند رسانه‌ايي 
تجارت الکترونيک با استفاده از شبکه هاي رايانه اي، معاملات تجاري را در مراحل گوناگون آن مانند طراحي، توليد، خريد و فروش و تحويل، ساده نموده و به آن سرعت مي بخشد. عبارت «تجارت الکترونيک» دربرگيرنده هر گونه تجارت و تعامل مديريتي است که با استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات صورت مي گيرد. هدف از اين دوره ارائه درکي مناسب از فناوري‌هاي مرتبط با شبکه هاي کامپيوتري، مهارت در طراحي و توليد سيستم‌هاي مالتي مديا براي توزيع در سطح شبکه و آگاهي از ابزارها و روشهاي مودنياز براي تغيير وظايف تجارتي و مديريتي از طريق انجام معاملات به صورت الکترونيکي است. دوره کارشناسي ارشد رشته تجارت الکترونيک فارغ التحصيلاني کاردان با دانش فني، مهارتهاي خلاق و توانايي تجاري خلق مي کند تا بتوانند از پتانسيل عظيم بازاريابي در شبکه هاي رايانه اي بهره برداري نمايند. 
 فناوري اطلاعات 
رشته فناوري اطلاعات دانشي را به مخاطب منتقل مي‌کند که طي آن روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات، استفاده و انتقال آن ميسر شود. مطالعه، طراحي، ساخت، راه‌اندازي، نگهداري سيستم‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، جمع‌آوري، سازمان‌دهي، طبقه‌بندي و انتقال اطلاعات مهم‌ترين اهدافي است که مهندسي فناوري اطلاعات آن را دنبال مي‌کند. مهم‌ترين توانمندي دانش‌آموختگان اين رشته، استفاده صحيح و بهره‌برداري به‌موقع از اطلاعات است. در عصري که به‌سر مي‌بريم فناوري اطلاعات يکي از عمده‌ترين محورهاي تحول و توسعه در دنيا محسوب مي‌شود. امروزه دستاوردهاي ناشي از فناوري اطلاعات چنان با زندگي مردم تلفيق شده است که توقف در مسير آن باعث ايجاد اختلال در جامعه و حتي رفاه و آسايش مردم مي‌شود. از اين‌رو بسياري از کشورها جهت عموميت بخشيدن به استفاده از فناوري اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلاني زده‌اند که آموزش آکادميک فناوري اطلاعات يکي از اين موارد است. رشته فناوري اطلاعات در دوره کارشناسي ارشد ضمن تکميل مديريت پروژه به ارايه راه‌حل‌هاي مناسب براي مسايل پيچيده سازماني مي‌پردازد. 
مديريت سيستمهاي اطلاعاتي و امنيت اطلاعات 
با توجه به افزايش وابستگي به تکنولوژِي اطلاعات و ارتباطات دردولت الکترونيک و خطراتي که دراستفاده از آن با آنها مواجه هستيم مانند برنامه هاي مخرب ويروسها، حمله نفوذ گران و سارقان، حملات Dos و DDos و … نياز به متخصيصني که بتوانند جلوي اينگونه خطرات را بگيرند و يا در صورت بروز سيستم ها را سريعا ريکاوري کنند بسيار احساس مي شود. بنا بر گزارش Gartner بين رشته هاي IT اين رشته بيشترين رشد را در سال ۲۰۰۵ داشته است که خود گواهي بر اهميت و ضرورت امنيت اطلاعات در شرکت ها و سازمان ها مي باشد.

نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!