هدف یابی



هدف یابی

هدف شما از درس خواندن ویا شرکت درکنکور چیست؟
آیا به اهمیت این پاسخ آگاهی دارید؟
آیا میدانید نوع هدف تاچه حد درمسیر فعالیت تاثیر دارد؟
آیا هدفی که انتخاب کردهاید،منطقی است؟
جالب است بدانید که بعضی ازهدفها،اضطراب زا هستند و بیش از آن که عامل تلاش باشند،به صورت مانع حرکت،عمل می کنند.یک بعد بسیار مهم اهداف وانگیزه ها،تاثیرآنها درتمرکزحواس وافزایش عملکرد است.به شما توصیه میکنیم،به اهدافتان باحوصله ی بیشتر یبیندیشید،بر روی اهداف دوباره تمرکز وتوجه کنید و اگرلازم بود آنها را مورد بازنگری قرار دهید.
ابهام درهدف سعی کنیدهیچگاه دراهداف خود دچار سردگمی و ابهام نشوید.میدان درس خواندن و کنکور را به عنوان نمونه ای ازعرصه های زندگی تصورکنید. انسان جدی درهمه ی کارهایش جدی است،اما انسان ابهامگرا،افت وخیززیادی دارد.برای یکبار هم که شده،خود را در معرض قراردهیدو ببینید درکاری که برایتان مهم است،چقدر جدی هستید.روشنی وارزشمندی هدف،مستلزم جدی بودن است.اگردراهداف وانگیزه هایتان دچارشک وابهام میشوید به احتمال زیاد اهدافتان بیش ازآنکه درونی باشند به عوامل بیرونی بستگی دارند.
به عبارت ساده تر،به جای آنکه ازخود درس خواندن ویادگیری لذت ببرید،بیشتربه خاطرعواملی چون،جایزه وپاداش،جلب رضایت والدین و اطرافیان،گرفتن مدرک وغیره فعالیت میکنید.این عوامل بد نیستند و تا حدی هم وجودشان لازم است ولی تاثیرآنها،هیچگاه به پای انگیزههای درونی نمیرسد.

هیچگاه به خودتان اجازه ندهیدبا اهداف مبهم حرکت کنید.اهداف روشن منطقی،چراغ راه هستند.
 
رضایت به حداقل :
 
بعضی هاچون حوصله ی تلاش ندارند،هم درفعالیت وهم درنتیجه،به حداقل رضایت میدهند.اینان بیشتربه دنبال شانس واقبال هستند واین که بالاخره شاید دری به تخته بخورد و یک جوری قبول شوند.متاسفانه این دسته،همیشه دنبال راه های دررو هستند.مثلا در دوران دبیرستان، هستند دانش آموزانی که با آرزو وخیال درس میخوانند! دل بستن به این که سؤالات امتحان آسان باشد،بتوان سر جلسه تقلب کرد،حداقل نمره ی قبولی کسب شود،و…نمونه هایی از افکار سهل انگارانه وغیرمنطقی هستند.درکنکورها هم نمونه های چنین افکاری دیده میشود.مثلا چگونه پاسخنامه ی کنکور راعلامت بزنید تا حداقل نتیجه رابگیرید،برای آنان سوژه ی جالبی محسوب میشود.آنها حتی درصدی هم برای احتمال اشتباه در کامپیوترهای علامت خوان درنظرمیگیرند.آنها هم چنین از دبیران وکسانی که فقط کلیدها وکلیشه ها را برای علامت زدن گزینه های آموزش دهند،استقبال میکنند.درشرایط فعلی کنکور و فضای رقابتی شدید،کسانیکه به حداقل ها رضایت میدهند نباید منتظر کسب نتیجه باشند به خصوص این که آنها درارزیابی وموقعیت وتواناییهای خودهم دچاراشتباه میشوند.شنیدهاید دانش آموزی که فکرمیکنددر امتحان نمرهی 10 میگیرد،معمولانمرهای کمترازپیشبینی خودخواهدگرفت.

حضور باری به هرجهت برای درس خواندن و به خصوص در کنکور،وکسب نتیجه را به شانس وعوامل دیگر واگذارکردن، ساده اندیشی وانکار واقعیت است.
 
دلیل حضور:
 
علت حضور شما در میدان کنکور چیست؟آیا با پای خودتان وارد این عرصه شده اید یا دیگران شما را به میدان هل داده اند ومواضبتان هستند که از میدان فرارنکنید؟! اگر در این مورد شک دارید خود را با یک ملاک میتوانید ارزیابی کنید.چقدربرای کنکورسرمایه گذاری کرده اید؟
به عبارت دیگر،هدف وانگیزه ی شما چقدر باتلاش هایتان تطابق دارد؟آیابه اندازه ی حرف هایتان جدی هستند؟اگراحساس کردید حضور شما در کنکور بیش ازآن که برای خودتان مهم باشد،برای دیگران مهم است ویاصرفا به این دلیل در کنکور حضور دارید که دیگران هم این کار را میکنند،همین امروز رویه ی خود را تغییر دهید.هیچ عاملی اعم از جوّ زندگی،انتظاراطرافیان،تبلیغات وسایر شرایط نباید شما را به این مسیر کشانده باشد.باید خودتان آگاهانه قدم به میدان کنکوربگذارید.

کنکورمیتواند فرصتی باشدبرای محک زدن خودتان در زندگی واین که چقدربرای اهدافتان ارزش قائلید وبرای آن سرمایهگذاری عملی میکنید.
 
 
 
 
قبولی صد در صد:
 
خیلی ازدانش آموزانی که انگیزه های بالا و آمادگی های درسی خوبی دارند،هدف خود را در کنکور،قبولی صد در صد قرارمی دهند.بسیاری ازدانش- آموزان دیگرهم می خواهند به هر نحو ممکن قبول شوند،حتی اگرشده رشته ی پایین تر،دوست دارند بلاخره در پایان کار مهر قبولی درپیشانی آنها هم بخورد.اگرناراحت نمیشوید باید بگوییم که چنین هدفی،هدف منطقی نیست،این،ازجمله اهدافی است که ایجاداضطراب میکند. شمادرحین فعالیت و تا قبل از کنکور فشار روانی زیادی راباید تحمل کنید که نتیجه ی آن اضطراب غیرقابل کنترل است علاوه برآن،اگرهدف را موفقیت حتمی قراردهید وبه آن نرسید،لطمه ی زیادی میخورید.
اگرهدف تلاشهای خودراموفقیت حتمی قراردهید باید استرس واضطراب ناشی ازآن راهم بپذیرید.
 
منطقی ترین هدف:
 
چه چیزی بایدهدف قرارگیرد؟بهترین ومنطقی ترین هدف چیست؟آیا میتوان هدفی انتخاب کردکه کمتراضطراب زاباشد؟
هدف را حداکثر استفاده ازتوانایی های خودتان قراردهید.اگرهدف حداکثراستفاده ازتوانایی هاوقابلیت هاباشد،هم تلاش وهم شکست و پیروزی،معنای دیگری پیدا می کنند.کسی که به جای فرار از واقعیتها و ارتباط دادن دلایل شکست وپیروزی به عوامل بیرونی،برتوانایی های خود تمرکز میکند،درواقع انتظاراتش را ازخودش بالامیبرد وسعی مینماید بیشتر کوشش کند.فرض کنیدهمین امروز امتحانات پایان سال تحصیلی و یا کنکورتمام شده است وشما بعد ازآزمون منتظر اعلام نتیجه هستید.معمولا در چنین شرایطی،انسان فرصتی پیدا می کند تا نگاهی به پشت سر بیندازد و ببیند چه کرده است و چه اتفاقاتی افتاده است؟فرض کنید امروزهمان روزاست.به جای آن که در چنین روزی این کار را انجام دهید،همین الان نگاهی به گذشته وحال خود بکنید.به این سؤال همیشگی پاسخ دهید:چقدرازتواناییهای خوداستفاده کردهاید؟
گذشته را نمی توان عوض کرد،ولی شماهنوزفرصت دارید!
اگرهدف را حداکثراستفاده ازتوانایی های خودتان قراردهید شما در واقع وارد میدانی می شوید که حریف مقابل خودتان هستید.به جای ایراد گرفتن به در و دیوار،اول سعی کنید تکلیفتان را با خودتان روشن کنید.به جای آن که بعد از امتحانات یا کنکور تاسف بخورید که چراهمه ی تلاشتان رانکرده اید،هم اینک هم کمربندها را سفت تر ببندید و به جای سپردن احتمال موفقیت،به حوادث وشانس منطقی وواقعبینانه حرکت کنید.چنین هدفی به شما کمک می کند اضطراب را با تلاش کنترل نمایید.یعنی بپذیریداگربیشترفعالیت کنید،ازخودتان راضی ترخواهید بود و این،یعنی کاهش اضطراب.درهرحال،یادآوری میکنیم که نوع هدف درهمه ی ابعاد فعالیت وتلاش شما تاثیر میگذارد.
 
به جای هر هدفی،هدف راحداکثراستفاده ازتوانایی های خودتان قراردهید تاهم برای تلاش انگیزه ی بیشتری داشته باشدوهم
بتوانید به شکست وپیروزی منطقیتر نگاه کنید.
 
 
 
نتیجه گیری
-1 هیچگاه به خودتان اجازه ندهید با اهداف مبهم حرکت کنید.اهداف روشن منطقی،چراغ راه هستند.
-2 حضور باری به هر جهت برای درس خواندن وبه خصوص درکنکور،وکسب نتیجه را به شانس وعوامل دیگر واگذار کردن ساده اندیشی وانکار واقعیت است.
-3 کنکورمی تواند فرصتی باشد برای محک زدن خودتان درزندگی واین که چقدر برای اهدافتان ارزش قائلید وبرای آن سرمایه گذاری عملی می کنید.
-4 اگرهدف تلاشهای خود را موفقیت حتمی قراردهید بایداسترس واضطراب ناشی ازآن راهم بپذیرید.
-5 به جای هرهدفی،هدف راحداکثراستفاده ازتوانایی های خودتان قراردهیدتاهم برای تلاش انگیزه ی بیشتری داشته باشدوهم بتوانید به شکست و پیروزی منطقی ترنگاه کنید.
 

نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!