معرفی مجموعه شیمی و گرایشهای آن




معرفی مجموعه شیمی و گرایشهای آن

معرفی رشته شیمی:

شیمی از جمله معدود رشته­هایی است که فارغ ­التحصیلان ان می­توانند همیشه مشغول به کار باشند. چرا که هر کارخانه­ای که دایر شود، در بخش کنترل کیفیت کالاهای ساخته شده نیاز به یک شیمی­دان دارد. در تمام صنایع نیز احتیاج به فارغ ­التحصیلان شیمی داریم تا مواد اولیه را با توجه به استانداردهای جهانی بررسی کرده و رد یا قبول کند. در مقطع لیسانس شیمی دارای دو گرایش محض و کاربردی است. فارغ­ التحصیل شیمی محض در شروع یک فعالیت صنعتی نقش دارد چرا که او راهکارهای تئوریک ساخت یک ماده را ارائه می­دهد و سپس یک فارغ­التحیل شیمی کاربردی و یا مهندسی شیمی طراحی نیمه صنعتی ماده مورد نظر را ارائه می­دهد.

 

موارد جذب فارغ ­التحصیلان رشته شیمی:

    طرح، نظارت و اجرای طرح­های تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی محض، در دانشگاه­ها، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه.
    مسئولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاه­های کنترل کیفی، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانه­ها و صنایع.
    ارئه خدمات آموزشی در سطح دانشگاهها و عهده­دار شدن مسئولیت هدایت آزمایشگاه­ها، دبیرستان­ها و موسسات آموزشی.
    ارائه طرح­های پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهره­وری از آن­ها و جلوگیری از صادرات بی­رویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آن­ها به محصولات واسطه­ای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند.
    ارائه خدمات در کارخانجات پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک، رنگ و رزین، الیاف، صنایع غذایی، صنایع دارویی، بهداشتی و شوینده­ها. آمادگی برای تحصیلات در مقاطع بالاتر برای تامین کادر علمی دانشگاه­ها و سایر مراکز علمی. کمک به توسعه صنایع دستی که در سطح گسترده­ای در جامعه پراکنده هستند؛ از جمله ساخت رنگ­های بهتر و متنوع­تر، بخصوص استفاده از رنگ­های طبیعی موجود در صنعت فرش.
    چرم­سازی
    مواد غذایی
    علاوه بر موارد فوق یک شیمیدان می­تواند با کمترین امکانات کارگاه­های کوچکی دایر کرده و بعضی از مواد مورد نیاز جامعه را تولید کند.




معرفی گرایش­های رشته مجموعه شیمی در مقطع کارشناسی ارشد

شیمی تجزیه:

شیمی تجزیه از جمله گرایش­های پرطرفدار رشته شیمی است و معمولا جز انتخاب­های نخست داوطلبان کنکور می­باشد.

زمینه شغلی گرایش شیمی تجزیه:

    کنترل کیفیت محصولات:

بیشتر صنایع تولیدی نیازمند به تولید با کیفیت و یکنواخت هستند. برای کسب اطمینان از برآورده شدن این نیازمندی مواد اولیه و همچنین محصول نهایی تولید، مورد تجزیه­های شیمیایی وسیعی قرار می­گیرد.

    نمایش و کنترل آلوده کننده­ها:

فلزات سنگین پسمانده­های صنعتی و حشره کشهای آلی کلردار، دو مشکل کاملا شناخته شده مربوط به ایجاد آلودگی هستند. به منظور ارزیابی چگونگی توزیع و عیار یک آلوده کننده در محیط، به یک روش تجزیه­ای حساس و صحیح نیاز است و در کنترل پساب­های صنعتی، تجزیه شیمیایی روزمره حائز اهمیت است.

    مطالعات پزشکی و بالینی:

عیار عناصر و ترکیبات مختلف در مایعات بدن، شاخص­های مهمی از بی­نظمی­های فیزیولوژیکی می­باشند. محتوی قند بالا در ادرار که نشانه­ای از یک حالت دیابتی است و وجود سرب در خون، از شناخته­ترین مثال­ها در این زمینه می­باشد، که همه به تجزیه کیفی و کمی نیاز دارند.

    عیارگیری:

از دیدگاه تجارتی در برخورد با مواد خام نظیر سنگ­های معدنی، ارزش سنگ معدن، از روی فلز موجود در آن تعیین می­شود. این موضوع، مواد با عیار بالا را نیز غالبا شامل می­شود به طوری که حتی تفاوت کم در غلظت می­تواند از نظر تجاری تاثیر قابل ملاحظه­ای داشته باشد. بنابراین یک روش تجزیه­ای قابل اعتماد و صحیح از اهمیت اساسی برخوردار است.



شیمی آلی:

این گرایش نیز از جمله گرایش­های پر طرفدار رشته مجموعه شیمی می­باشد. شیمی آلی زمینه­ای است که از دیدگاه تکنولوژی اهمیت فوق­العاده­ای دارد. شیمی آلی شیمی رنگ و دارو، کاغذ و مرکب، رنگینه­ها و پلاستیک­ها، بنزین و لاستیک چرخ است. شیمی آلی، شیمی غذایی است که می­خوریم و لباسی است که می­پوشیم.

زمینه شغلی گرایش شیمی آلی:

    سنتز ترکیبات آلی:

 

کار در مراکز داروسازی و کمک به سنتز دارو و مواد آرایشی بهداشتی.

    طیف سنجی آلی:

 

کار در آزمایشگاههای شناسایی مواد شیمیایی کنترل کیفیت.

    صنایع شیمی آلی و پلیمر:

 

ارتباط تنگاتنگی بین شیمی آلی و شیمی پلیمر وجود دارد. سنتز پلیمرهای جدید، اصلاح ساختار پلیمرها به منظور بهبود خواص آنها و ایجاد خواص جدید برای کاربردهای خاص می­تواند انگیزه­ای برای کارخانجات و مراکز علمی برای استفاده از یک کارشناس ارشد شیمی آلی باشد.

    سینتیک و مکانیزم واکنش­های آلی:

 

بسیاری از صنایع فعال شیمی مخصوصا بخش­های درگیر با پتروشیمی و نفت شاخه­ای از شیمی آلی هستندکه با بررسی مکانیسم کاتالیزورهای جدید و افزایش سرعت واکنش­ها و نیز افزایش راندمان تولید از آن­ها استفاده کرد که اینها همه از تخصص­های یک شیمیدان آلی است.

    بیوشیمی:

 

بیوشیمی بررسی شیمی سیستم­های زیستی است که ارتباط تنگاتنگی بین آن و شیمی آلی برقرار است. یکی از مراکز جذب شیمیدان آلی می­تواند این مراکز باشد.



شیمی معدنی:

فارغ­التحصیلان گرایش شیمی معدنی می­توانند در مراکز علمی و پژوهشی به بررسی

    کاتالیزورها
    شیمی آلی فلزی
    صنایع معدنی
    مطالعات الکتروشیمیایی کمپلکس­های معدنی
    نانوذرات

 

بپردازند و نیز در صنایع مختلفی مانند استخراج مواد شیمیایی از منابع معدنی، تولید انواع مواد شوینده، ضد عفونی کننده، پاک کننده و ... مشغول به کار شوند.



شیمی فیزیک:

در کشور ما بیشتر فرصت­های شغلی شیمی فیزیک در مراکز پژوهشی و علمی است که می­تواند به تغییرات بسیار مهمی در صنایع مختلف شیمی منجر شود.با بررسی، تعیین سمت و سوی واکنش، تعادل در وامکنش­های شیمیایی و تعادلات فلزی، تغییرات انرژی، الکتروشیمی و سینتیک شیمیایی می­توان صنایع مختلف شیمی را به سمتی هدایت کرد که بیشترین سود ممکن را بدست آورد و همچنین از اتلاف انرژی جلوگیری و راندمان تولید محصول را افزایش داد.



شیمی کاربردی:

دانشجویان این گرایش از نگاه صنعتی و کاربردی به شیمی نگاه کرده و وظیفه انتقال یافته­های جدید در عرصه شیمی به صنعت و تکنولوژی را به عهده دارند و در طراحی واحدهای مختلف و پی ریزی منابع بسیار عظیم معدنی و گاز و نفت نقش دارند. کسانی که در این گرایش فعالیت می­کنند باید از نظر ریاضیات، فیزیک و شیمی اطلاعات بالایی داشته باشند. شیمی کاربردی حد فاصل بین شیمی محض و رشته­های مهندسی شیمی است که فارغ­التحصیلان می­توانند در صنایع مختلف شیمیایی مانند چرم، رنگ، پلیمر و صنایع داروسازی مشغول به کار شوند و طبیعی است هر چه کشوری، پیشرفته­تر باشد نیاز به  این دانشجویان و فارغ­التحصیلان بیشتر است.



شیمی پلیمر:

این گرایش به دلیل ظرفیت پایین پذیرش در مقطع ارشد زمینه کاری خوب از جمله گرایش­های پر طرفدار رشته مجموعه شیمی است.


نانوشیمی:

برای شروع بهتر است تعریفی عام از علم و فناوری نانو داشته باشیم. این فناوری پدیده هزاره سوم می­باشد و ورود به این عرصه اجتناب ناپذیر است. در واقع این زمینه را نمی­توان به عنوان رشته جدیدی معرفی کرد بلکه رویکردی جدید به کلیه علوم و فنون موجود در مقیاس نانو است.اگر از دیدگاه شیمی و مهندسی شیمی به فناوری نانو نگریسته شود، می­توان گفت رشته نانوشیمی تقریبا در تمامی علوم و فنون به کار می­رود به عبارت دیگر در زمینه­های مختلفی از جمله سوخت، پلیمر، رنگ، ساخت و ساز، پوشاک، دارو، غذا و به طور کلی هر آنچه که به شیمی و مهندسی شیمی مربوط می­شود، می­توان از مزایای این فناوری بهر جست.  



فیتوشیمی:

فیتوشیمی دانش بررسی و مطالعه ترکیبات شیمیایی گیاهی است. به بیان دیگر می­توان گفت شاخه­ای از علم شیمی است که موضوع آن، مطالعه ترکیبات شیمیایی گیاهان است. از جمله این ترکیبات، متابولیت­های ثانویه گیاهان است.در مفهومی اختصاصی­تر، فیتوشیمی با شیمی گیاهان دارویی مرتبط است و در طول قرون متمادی بسیاری از ترکیبات گیاهی نقشی اساسی در صنایع داروسازی داشته­اند. تکنیک­های رایج در این علم عبارتند از: استخراج و جداسازی، تغلیظ، آنالیز و تکنیک­های کروماتوگرافی و الکتروفورز که در نهایت شناخت فرمول­های دقیق ساختاری و مسیرهای بیوسنتزی را امکان پذیر می­سازد. شواهد فیتوشیمیایی از جمله شواهد و صفات مورد استفاده در طبقه بندی­های فیلوژنتیکی هستند، به گونه­ای که درگونه­های دارای قرابت و خویشاوندی با یکدیگر ترکیبات مشابهی یافت می­شود اما همیشه نیز این گونه نیست.


آموزش شیمی:

این گرایش فقط در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارائه می­شود و به صورت روزانه مخصوص داوطلبان شاغل رسمی و یا پیمانی وزارت آموزش و پرورش است و به صورت شبانه برای تمامی داوطلبان می­تواند مورد انتخاب واقع شود. فارغ التحصیلان این گرایش می­توانند در مراکز آموزشی به تدریس درس شیمی بپردازند.


پیشرانه­ها:

این گرایش فقط در دو دانشگاه امام حسین (ع) و صنعتی مالک اشتر ارائه می­شود و مطالبی که در این گرایش آموخته می­شود مطابق با نیازهای نظامی است  و برای فارغ التحصیلان این گرایش امکان کار در مراکز نظامی فراهم است. لازم به ذکر است که تحصیل در این 2 دانشگاه احتیاج به مصاحبه دارد و باید شرایط خاصی را دارا بود.


شیمی دریا:

این گرایش هم فقط در سه دانشگاه علوم دریایی و دریانوردی چابهار، علوم و فنون دریایی خرمشهر و مازندران - بابلسر ارائه می­شود و با توجه به بومی بودن نیاز به این گرایش پیشنهاد می­شود داوطلبان نزدیک به این شهرها برای تحصیل در این گرایش اقدام کنند.

نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!