بهترین مراکز برای ادامه تحصیل



فرانسه

اینکه فرانسه یکی از جذاب ترین مقصد های تحصیلی جهان است قطعاً موضوع تعجب برانگیزی نیست. اگر دوست دارید بدانید چرا این همه دانشجوی خارجی در این کشور وجود دارد و چگونه می توانید خود را به جمع انان برسانید مطالعه ی این مقاله را از دست ندهید.

فرانسه مجموعه ی متمایزی از مفاهیم را در ذهن ما کنار یکدیگر قرار می دهد. این کشور از پیچیدگی های شهری و تاریخ درخشان شهر هایش گرفته تا غذا های خوشمزه، چشم انداز های زیبا با کوهستان های خشن و جنگل های سرسبز، سواحل طلایی، دریا های آبی، چمنزار های چشم نواز و رودخانه های پر آبش؛ همه و همه در کنار هم نیاز ها و سلایق طیف گسترده ای از مخاطبان را برآورده می کند. بی دلیل نیست که فرانسه به اذعان سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد محبوب ترین مقصد توریستی جهان به شمار می رود.

شاید میراث درخشان فرهنگی و هنری فرانسه نیز جزو چیز هایی باشد که در مورد این کشور به ذهن شما رسیده است. فرانسه موطن متفکران بزرگی چون رنه دکارت و ژان پل سارتر، نویسندگانی چون مارسل پروست و آلبر کامو، فیلمسازانی چون ژان لوک گودارد و ژان رنوآر، هنرمندانی مثل کلود مونه و پل سزان بوده است. علاوه بر این ها می توان فهرست بلندبالایی از دانشمندان، ریاضی دانان و محققان نام برد که اسامی شان را کمتر شنیده اید، اما دستاورد هایشان چیزی از دیگر چهره های شناخته شده ی جهان کم نداشته اند.

اگر دوست دارید با هدفی غیر از مسافرت های تفریحی و با قصد ادامه تحصیل به فرانسه سفر کنید، در ادامه می توانید در مورد دانشگاه ها، شهر های دانشجویی، شرایط و مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل، هزینه ها و اخذ ویزای فرانسه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فرم مشاوره رایگان کارشناسی ارشد ماهان

دانشگاه های فرانسه

سنت های درخشان علمی و هنری فرانسه تا دوران مدرن امروز نیز راه خود را ادامه داده اند. کشور های کمی در جهان پیدا می شوند که به اندازه ی فرانسه روی تحقیقات و آموزش سرمایه گذاری کنند. این امر در رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان نیز بازتاب یافته است به گونه ای که ۳۹ دانشگاه فرانسه در میان برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۷-۲۰۱۶ به چشم می خورند و از میان آنها ۱۰ دانشگاه در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار می گیرند.

دو دانشگاه شاخص این کشور یعنی اکول نرمال سوپریور پاریس و دانشگاه پلی تکنیک پاریس، به ترتیب با رتبه های ۳۳ و ۵۳ جهان، در جمع ۵۵ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و نامشان به عنوان دو مؤسسه ی آموزشی خوش سابقه و پیشرو در اروپا می درخشد.

کشور فرانسه علاوه بر ۳۹ دانشگاهی که نامشان در فهرست دانشگاه های برتر جهان به چشم می خورد، به خاطر مؤسسات آموزشی تخصصی اش در حوزه ی کسب و کار نیز معروف است. این مؤسسات به خاطر تمرکزشان روی موضوعات خیلی خاص، در رده بندی برترین دانشگاه های جهان به حساب نیامده اند اما از شهرت جهانی قابل توجهی برخوردارند. برخی از برجسته ترین مثال های این مدعا مؤسسات ESCP Europe، ESSEC Business School، HEC Paris و INSEAD را شامل می شوند.

گذشته از این موضوع، شهریه ی دانشگاه های برتر فرانسه با متوسط ۱۰۰۰ دلار در سال برای دانشجو های فرانسوی و خارجی، در میان ارزان ترین های جهان قرار می گیرد.

بنابراین اگر فکر می کنید تحصیل در فرانسه برایتان مناسب است، اگر دوست دارید با هزینه ای معقول در مؤسسه ای شناخته شده و با کیفیت تحصیل کنید، اگر می خواهید زبان فرانسوی تان را به شیوایی هرچه تمام تر تقویت کنید و از زیبایی های فرهنگی و هنری فرانسه لذت ببرید، در ادامه می توانید در مورد شهر های برتر این کشور برای دانشجویان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شهر های دانشجویی فرانسه

پاریس

احتمالاً همین حالا نیز بر اساس تجربه ی دست اول یا دست دوم تصوراتی در مورد پاریس دارید. این شهر با جذابیت هایی از قبیل طاق پیروزی و کلیسای نوتردام، موزه ی لوور و موزه ی اورسی، در سال ۲۰۱۵ میزبان حدود ۴۵ میلیون گردشگر بود.

مثل هر شهر دیگری، تنها راهی که برای درک حقیقی حال و هوای پاریس وجود دارد زندگی کردن در آن است. اگر زندگی دانسجویی در پاریس برایتان جذابیت دارد، نباید نگران دانشگاه باشید؛ پاریس یک عالمه دانشگاه خوب از جمله ۱۷ دانشگاه دولتی با تخصص های مختلف و چندین مؤسسه ی خصوصی دارد. در نتیجه پاریس جامعه ی دانشجویی بزرگ و متنوعی دارد که تضمین کننده ی سابقه ی طولانی و با شکوه فرهنگی آن است.

لیون

لیون شهری خوش سیما با ظاهری قرون وسطایی است که سابقه ی تاریخی اش از قرون وسطس نیز فرا تر می رود. این شهر در نزدیکی مرز های فرانسه با سوئیس و ایتالیا قرار دارد و یکی از پایتخت های آشپزی این کشور محسوب می شود. گفتنی است لیون به کوه های آلپ نیز بسیار نزدیک است و کسانی که به کوه و پیست های اسکی علاقه دارند می توانند از این نزدیکی نهایت بهره را ببرند.

معماری سنتی و زیبای این شهر عنوان «میراث جهانی یونسکو» را برایش به ارمغان آورده است، اما زیبایی های لیون به عنوان شهری که دوشادوش مارسل مقام دوم را در بین شهر های فرانسه به خود اختصاص می دهد به معماری فوق العاده اش ختم نمی شود. مؤسسات آموزش عالی متعدد شهر لیون به این معناست که جامعه ی دانشجویی آن نیز نسبتاً بزرگ است و در نتیجه مثل تمام شهر های مشابه زندگی شبانه ی پر جنب و جوش و سرزنده ای دارد.

اگر به دنبال جذابیت های فرهنگی باشید نیز، لیون شما را نا امید نخواهد کرد. آنهایی که نیم نگاهی هم به آینده ی شغلی خود دارند بد نیست بدانند که لیون یکی از مراکز اصلی مالی فرانسه است.

تولوز

تولوز شهری تاریخی است که از مرز های جنوب غربی فرانسه با آندورا و اسپانیا  چندان دور نیست. این شهر در دوران مدرن به عنوان یکی از پایتخت های صنعت هوافضای اروپا شناخته می شد. دانشگاه های تولوز نیز تاریخی هستند؛ تاریخ تأسیس دانشگاه های تولوز ۱ و ۲ که در واقع Le Mirail را تشکیل می داده اند به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد.

شهر تولوز جامعه ی دانشجویی بزرگی دارد، و در کنار نماد های فرهنگی سنتی تر مثل اپرا، تئاتر و معماری، بستر فرهنگ های دیگر نیز هست. اگر دوست داشته باشید از شهر خارج شوید، جنوب فرانسه و همچنین رشته کوه های پیرنه در دو قدمی شما خواهد بود.

مونپلیه

مونپلیه نیز یکی دیگر از شهر های فرانسه است که جامعه ی دانشجویی بزرگی دارد. حدوداً یک چهارم جمعیت این شهر را دانشجویان دانشگاه های آن تشکیل می دهند که دو تایشان در رده بندی برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۷-۲۰۱۶ به چشم می خورند. یکی از این دو به نام Université Paul-Valéry Montpellier III هفتمین دانشگاه قدیمی جهان است.

موقعیت جغرافیایی منپلیه در نزدیکی سواحل مدیترانه آن را برای علاقمندان به آفتاب و سواحل آفتابی به گزینه ی مناسبی بدل می کند. این موضوع به معنای آن نیز هست که در ماه های تابستان باید خود را برای سرازیر شدن سیل عظیم گردشگران به آن ناحیه آماده کنید. البته مزیت این امر نیز آن است که در ماه های دیگر می توانید تقریباً به صورت اختصاصی به سواحل این منطقه دسترسی داشته باشید و با فراغ بال به گشت و گذار در مناطق کمتر دیده شده ی جنوب فرانسه بپردازید.

لیل

در زمان های گذشته، لیل یکی از مراکز صنعتی اصلی فرانسه به شمار می رفت. همین موضوع باعث شد با وارد شدن جهان به دوران پساصنعتی، این شهر ناخواسته با افول مواجه شود. با این حال ظرف سال های اخیر شهر زیبای لیل نوعی رنسانس را تجربه کرده و حالا از سوی بسیاری به عنوان یکی از گنج های پنهان فرانسه معرفی می شود که در عرصه های فرهنگی و تجاری حضور استواری دارد.

یکی از مهم ترین مزیت های زندگی در لیل دسترسی آسان به دیگر نقاط فرانسه و بخش اعظم اروپا است که کار شما را برای گشت و گذار راحت می کند. در حقیقت شما می توانید از لیل سوار یک قطار سریع السیر شوید و مستقیماً به دو شهر توریستی فوق العاده جذاب دنیا یعنی پاریس و لندن سفر کنید. بوکسل نیز به همین ترتیب می تواند دروازه ی ورود شما به هلند و آلمان باشد. اگر به مسافرت علاقه دارید، لیل انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

هزینه ی تحصیل در فرانسه

مزیت اصلی تحصیل در فرانسه شهریه ی نسبتاً پایین تر دانشگاه های دولتی آن است. شما برای تحصیل در اکثر رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی در اغلب دانشگاه های دولتی این کشور سالانه چیزی در حدود ۱۸۹ یورو (حدود ۲۱۰ دلار آمریکا) هزینه خواهید کرد. البته استثنا نیز وجود دارد؛ برای مثال هزینه ی تحصیل در رشته های مهندسی بیشتر است.

البته لازم به ذکر است که دانشگاه های فرانسه معمولاً هزینه های اضافی نیز از دانشجویان دریافت می کنند که هزینه ی کل تحصیل در آنها را تا حد قابل توجهی بالا تر می برد. با این وجود، رقم نهایی باز از میزان مشابه شهر های دیگر بسیار کمتر است.

برای تحصیل در مؤسسات خصوصی سختگیر فرانسه باید بیشتر هزینه کنید چرا که آنها شهریه شان را خودشان تعیین می کنند. برخی از این مؤسسات تنها در سطح کارشناسی ارشد به بالا فعالیت می کنند و برخی دیگر نیز مثل اکول نرمال سوپریور پاریس یا از متقاضیان می خواهند ۲ سال دوره ی آمادگی بگذرانند یا پس از ۲ سال یا بیشتر تحصیل در مقطع کارشناسی، خود را منتقل کنند. برخی از برترین دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی رشته ی مدیریت ممکن است تا ۳۰ هزار دلار در سال از دانشجویان هزینه دریافت کنند.

فرم مشاوره رایگان کارشناسی ارشد ماهان

ایالات متحده ی آمریکا

ایالات متحده ی آمریکا به عنوان میزبان ۱۵۰ دانشگاه از برترین دانشگاه های جهان، جذاب ترین مقصد برای ادامه تحصیل دانشجو های خارجی است. در سال ۱۴-۲۰۱۳ تعداد دانشجو های خارجی که این کشور را برای ادامه تحصیل برگزیده بودند به رقم بی سابقه ی ۸۸۶ هزار و پنجاه و دو نفر رسید. محبوب ترین ایالت های آمریکا برای تحصیل، کالیفرنیا، نیویورک، و تگزاس بوده اند و پرطرفدار ترین رشته ها نیز کسب و کار و مدیریت، رشته های مهندسی، ریاضیات، و علوم رایانه بوده اند.

البته فقط کیفیت بالای تحصیل در دانشگاه های آمریکا نیست که دانشجویان را از سرتاسر جهان به این کشور می کشاند. شما چه به زندگی پر شتاب و پر زرق و برق شهری علاقه داشته باشید و چه بخواهید تا کیلومتر ها فقط طبیعت بکر، جنگل، ساحل و مناظر فوق العاده ببینید، کشور پهناور آمریکا چیزی برای راضی نگه داشتن تان در آستین دارد.

دانشگاه های ایالات متحده ی آمریکا

تعداد زیاد و تنوع بالای دانشگاه های آمریکا به معنی آن است که با قاطعیت می توان گفت بالاخره در این کشور مؤسسه ای پیدا می کنید که با سلایق و علایقتان جور در بیاید. حتی اگر بار اول در این کار موفق نشوید، جابجایی میان دانشگاه های آمریکا مسئله ی نامتداولی نیست و می توانید دانشگاه خود را عوض کنید.

اتمام دوره ی کارشناسی در دانشگاه های آمریکا عموماً همان ۴ سال را به طول می انجامد. بخش اول تحصیلات در مؤسسات آموزش عالی آمریکا معمولاً به طیف وسیعی از موضوعات و مباحث اختصاص دارد که گذراندن برخی از آنها اجباری و برخی دیگر اختیاری است. پس از آن دانشجویان می توانند موضوع یا موضوعاتی که دوست دارند تحصیلاتشان روی آنها متمرکز باشد را انتخاب کنند که به آن major یا رشته ی اصلی گفته می شود.

ممکن است دوست داشته باشید با گذراندن کلاس های مکمل در یک حوزه ی دیگر، در کنار major خود یک minor یا رشته ی فرعی هم داشته باشید. این حوزه ی دوم معمولاً در تکمیل حوزه ی اول انتخاب می شود. برای مثال، کسانی که majorشان در زمینه ی کسب و کار است معمولاُ minor خود را اقتصاد انتخاب می کنند و کسانی که majorشان علوم مقدماتی است، معمولاً فلسفه را به عنوان minor خود برمی گزینند.

برخی دانشجویان نیز ترجیح می دهند minor خود را صرفاً از روی علاقه و بدون توجه به حوزه ای که می خواهند در آن مشغول به کار شوند انتخاب کنند، به گونه ای که به مطالعه ی کامل آن نیز متعهد نباشند.

در ادامه می توانید در مورد برخی از شهر های مهم دانشجویی ایالات متحده اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شهر های دانشجویی آمریکا

نیویورک

علاوه بر القابی مثل «شهر بی خواب» یا «سیب بزرگ»، گاهی اوقات از شهر نیویورک به عنوان «پایتخت دنیا» نیز یاد می شود. کمتر شهر دیگری در دنیا پیدا می شود که این لقب تا این حد برایش مصداق داشته باشد، از آسمانخراش هایش که نماد قدرت اقتصادی آن هستند گرفته تا عرصه های پرآوازه ی موسیقی و مد، و نورافکن های برادوی. هر کسی از شهر نیویورک برداشت خودش را دارد، چه شخصاً خودش آن را تجربه کرده باشد چه نه.

در شهر نیویورک کم دانشگاه بزرگ و شناخته شده وجود ندارد. دانشگاه کلمبیا با رتبه ی ۲۲ در رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در سال ۱۶-۲۰۱۵ و دانشگاه نیویورک با رتبه ی ۵۳ از آن جمله اند.

بوستون

اگر دوست دارید دور و برتان پر باشد از بهترین و با هوش ترین دانشجویان و دانشگاهی های جهان، تقریباً می توان گفت بهتر از بوستون گیرتان نمی آید، به ویژه اگر شهر دانشجویی کمبریج ماساچوست که در نزدیکی آن واقع است را نیز در نظر بگیرید. این منطقه میزبان مؤسسه ی تکنولوژی ماساچوست یا همان MIT و دانشگاه هاروارد است که در رده بندی برترین دانشگاه های جهان به ترتیب رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند. از جمله دیگر دانشگاه های برتر بوستون می توان به دانشگاه بوستون (با رتبه ی ۹۱)، دانشگاه تافتس (با رتبه ی ۲۵۲) دانشگاه برندیس (با رتبه ی مشترک ۳۸۱)، کالج بوستون (با رتبه ی ۲۸۲) و دانشگاه نورث ایسترن (با رتبه ی ۳۶۵) اشاره کرد.

محدوده ی بوستون به هنر و فرهنگ نیز معروف است، به ویژه موسیقی کلاسیک معاصر. با این حال همه اش در فضا های خشک و جدی دانشگاهی خلاصه نمی شود. مکان های عمومی پر رونق و علاقه به ورزش، از جمله ویژگی های دیگر این شهر محسوب می شوند.

شیکاگو

شیکاگو از لحاظ ثروت، جمعیت و اثرگذاری فرهنگی پس از ابرشهر هایی مثل نیویورک و لس آنجلس در رده ی سوم قرار می گیرد. این شهر از دور شاید چیزی جز یک مشت آسمانخراش بد ترکیب و خشن به نظر نرسد اما زیر این حجم از شیشه، فلز و سیمان، یک شهر زنده و سرحال وجود دارد که به ترکیب جذاب فرهنگی، موسیقی و زندگی شبانه ی سرزنده و سبک زندگی شکوفایش معروف است.

از جمله برترین دانشگاه های شیکاگو می توان از دانشگاه شیکاگو (با رتبه ی ۱۰)، و دانشگاه نورث وسترن با رتبه ی ۳۲ نام برد که درست در حاشیه ی شیکاگو قرار دارد. دیگر گزینه های خوبی که در شیکاگو وجود دارند دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین (با رتبه ی ۵۹)، دانشگاه ایلینوی شیکاگو (UIC) (با رتبه ی ۱۸۵) و مؤسسه ی فناوری ایلینوی را شامل می شوند.

سانفرانسیسکو و محدوده ی خلیج سانفرانسیسکو

دانشگاه های سانفرانسیسکو و خلیجی که آن را در بر گرفته دو تا از بهترین و شناخته شده ترین دانشگاه های جهان را در بر می گیرند: یکی دانشگاه استنفورد و دیگری دانشگاه کالیفرنیا، برکلی که به ترتیب در رده های سوم و بیست و ششم جای می گیرند. اعتبار این دو دانشگاه به شدت بر بهبود اوضاع این منطقه تأثیرگذار بوده؛ منطقه ای که تا حد زیادی بر هاب فناوری شناخته شده ی آن یعنی سیلیکون ولی تکیه دارد.

خود سانفرانسیسکو و شعبه ای از دانشگاه کالیفرنیا که نام آن را به یدک می کشد به خاطر تحقیقات بسیار پیشرفته و راهگشای زیست پزشکی اش آوازه ی زیادی دارد. هوای معتدل، جو آزاد منشانه و فرهنگ شاد را نیز اگر به این ها بیافزاییم می توانید علت جذاب بودن این شهر را خودتان درک کنید.

لس آنجلس

لس آنجلس همیشه قبل از هر چیز با صنایعی که ثروتش بر پایه ی آنها شکل گرفته شناخته می شود، یعنی موسیقی، تلویزیون، و بیش از هر چیز فیلم و سینما. موارد دیگری که ممکن است با شنیدن نام لس آنجلس به ذهن متبادر شوند، خورشید داغ کالیفرنیا، سواحل زیبا، و جستجوی بی پایانی است که اهالی این شهر برای رسیدن به تناسب اندام دارند. هرچه باشد لس آنجلس «Muscle Beach» را در خود جای داده است.

اما اگر ترجیح می دهید به جای بدن، ذهنتان را تقویت کنید، دانشگاه های معتبر متعددی در لس آنجلس وجود دارند که می توانید روی آنها حساب کنید، از جمله دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس یا UCLA با رتبه ی ۲۷ در میان برترین دانشگاه های جهان. بنابراین اگر می خواهید تحصیلات را ضمیمه ی تفریحات کنید بد نیست لس آنجلس را در نظر داشته باشید.

هرینه ی تحصیل در دانشگاه های آمریکا

از لحاظ هزینه، دانشگاه های آمریکا فرقی بین دانشجو های آمریکایی و دانشجو های خارجی قائل نمی شوند. دانشگاه های دولتی آمریکا از دانشجویانی که اهل همان ایالت هستند شهریه ی کمتری دریافت می کنند. اما دانشگاه های خصوصی از این جهت هیچ فرقی بین دانشجویان خود قائل نیستند.

با این وجود شهریه در آمریکا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور قطع باید گفت تحصیل در آمریکا به هیچ وجه ارزان نیست، اما اغلب دانشگاه های این کشور به خوبی در مورد هزینه های مورد انتظار دانشجویان باری تحصیل اطلاعات خوبی در دسترس همگان قرار داده اند؛ از جمله هزینه ی شهریه، منابع درسی، اقامتگاه، تغذیه، بیمه و غیره.

این شانس نیز وجود دارد که مجبور نباشید کل هزینه ی شهریه را خودتان پرداخت کنتید. اکثر دانشجویان بسیاری از دانشگاه های آمریکا از کمک هزینه های تحصیلی، انواع و اقسام وام ها، بورسیه های تحصیلی، و برنامه های کار و تحصیل بهره مند می شوند.

فرم مشاوره رایگان کارشناسی ارشد ماهان

سوئد

اگر تصمیم به تحصیل در سوئد بگیرید خود را در میان ملتی خواهید یافت که همیشه از حد و اندازه های خود فرا تر بوده است. از مرکز یک امپراطوری بزرگ در قرن هفدهم میلادی گرفته تا موطن جایزه ای با اعتبار جهانی مثل نوبل؛ نفوذ سوئد مدتهاست از مرز هایش فرا تر رفته، فارغ از آنکه کل جمعیتش از یک شهر بزرگ فرا تر نمی رود.

کسب و کار های سوئدی نظیر IKEA و VOLVO در سرتاسر جهان شناخته شده هستند و مشارکت آن در اعتلای فرهنگ جهانی از موسیقی تا سینما و کارگردانانی نظیر اینگمار برگمان گسترده بوده است.

سوئد امروزی به عدالت اجتماعی اش معروف است. این کشور بیشترین میزان برابری ثروت در جهان را دارد، تفاوت پرداختی زنان و مردان در آن بین کمترین ها در جهان است، همه ی جمعیت این کشور از خدمات بهداشتی و درمانی عمومی بهره مند هستند و اقلیت ها در آن نسبت به دیگران حقوق برابر دارند. زیبایی طبیعت شمال اروپا و تحصیل رایگان برای کشور های عضو اتحادیه ی اروپا را نیز به اینها بیافزایید تا سوئد به یکی از جذاب ترین مقاصد تحصیلی جهان بدل شود.

دانشگاه های سوئد

همان گونه که از کشوری با اقتصاد متکی بر دانش و فناوری انتظار می رود، دانشگاه های خوبی در سوئد یافت خواهید کرد. ۸ دانشگاه این کشور در میان فهرست رده بندی برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۶-۲۰۱۵ قرار دارند که از این میان، ۵ دانشگاه در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند.

دانشگاه لوند

دانشگاه لوند یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه های شمال اروپاست و در بین برترین دانشگاه های جهان به صورت مشترک رتبه ی ۷۰ را به خود اختصاص داده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که ۴۲ هزار دانشجوی این دانشگاه تقریباً نیمی از جمعیت شهر لوند را تشکیل می دهند. این دانشگاه با ۶۰۰ دانشگاه دیگر در ۷۰ کشور جهان همکاری پژوهشی و برنامه های تبادل دانشجو مثل Erasmus دارد.

مؤسسه ی سلطنتی فناوری KTH

KTH بزرگ ترین، قدیمی ترین و بین المللی ترین دانشگاه پلی تکنیک سوئد و یکی از بهترین دانشگاه های اروپا به حساب می آید. KTH که در پایتخت سوئد یعنی استکهلم واقع شده، در حال حاضر رتبه ی ۹۲ را در بین دانشگاه های جهان در اختیار دارد و یک سوم تحصیلات مهندسی و پژوهش های سوئد در آن انجام می شوند. این دانشگاه به طور پیوسته یکی از ۴۰ دانشگاه برتر رشته های مهندسی و فناوری بوده است.

دانشگاه اوپسالا

دانشگاه اوپسالا که تاریخ تأسیس آن به ۱۴۷۷ میلادی باز می گردد، با ۵۳۹ سال قدمت، کهن ترین دانشگاه سوئد و نیز کشور های اسکاندیناوی محسوب می شود. دانشگاه مذکور در میان فهرست برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۶-۲۰۱۵ رتبه ی ۱۰۲ را دارد و ۴۵ هزار دانشجو در آن مشغول تحصیل اند. سابقه ی آموزشی طولانی و پر افتخار این دانشگاه باعث شده عضوی از گروه Coimbra باشد؛ یک اتحادیه ی آموزشی با استاندارد های بالا و بین المللی.

دانشگاه صنعتی چالمرز

دانشگاه صنعتی چالمرز واقع در شهر گوتنبرگ یکی دیگر از دانشگاه های پلی تکنیک بسیار قدرتمند است که در رتبه بندی کلی جهانی در رده ی ۱۳۲ و در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر رشته های فنی و مهندسی جهان قرار می گیرد. بیش از یک سوم دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد این دانشگاه خارجی هستند. علت این امر می تواند تا حدی برگزاری تمام دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه چالمرز به زبان انگلیسی باشد.

دانشگاه استکهلم

دانشگاه استکهلم دانشگاه دولتی پایتخت سوئد است که در حال حاضر در رده ی ۱۸۲ جهان قرار دارد. این دانشگاه یکی از بزرگ ترین دانشگاه های اسکاندیناوی است که ۷۰ هزار دانشجو در چهار دانشکده ی آن مشغول تحصیل هستند. دانشگاه استکهلم رشته های متعددی به زبان انگلیسی دارد و در حال حاضر بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در رشته های هنر و علوم انسانی است.

از جمله دیگر دانشگاه های سوئد که در میان رتبه بندی جهانی دانشگاه های برتر به چشم می خورند می توان به اینها اشاره کرد: دانشگاه گوتنبرگ با رتبه ی مشترک ۲۴۷، دانشگاه لینکوپینگ با رتبه ی مشترک ۲۸۶، و دانشگاه اومئو با رتبه ی مشترک ۳۱۹. به علاوه، سوئد میزبان تعدادی از مؤسسات آموزشی تخصصی نیز هست، از جمله مؤسسه ی کارولینسکا با تمرکز روی رشته های پزشکی، و دانشکده ی اقتصاد استکهلم.

شهر های دانشجویی سوئد

در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر شهر های دانشجویی کشور سوئد:

استکهلم

استکهلم که میزبان تقریباً یک چهارم جمعیت کشور سوئد است، تا حد زیادی قلب تپنده ی این کشور محسوب می شود. دانشگاه های استکهلم از جمله KTH، دانشگاه استکهلم، و مؤسسه ی کارولینسکا، جزو بهترین مؤسسات آموزشی این کشور هستند. خود استکهلم نیز با رتبه ی ۲۴ در بین رتبه بندی بهترین شهر های دانشجویی جهان، بهترین شهر دانشجویی منطقه ی اسکاندیناوی محسوب می شود.

پایتخت سوئد به زیبایی، صمیمیت، فرهنگ، و کیفیت بالای زندگی معروف است. دانشجویان فرصت های زیادی برای گشت و گذار شبانه در فروشگاه ها، و کافه های این شهر خواهند داشت یا شاید ترجیح دهند با استراحت در مناطق تفریحی جزیره ی Djugarden، کمی از حال و هوای درس و دانشگاه فاصله بگیرند. شهر استکهلم روی ۱۴ جزیره بنا شده که توسط ۵۷ پل به یکدیگر متصل شده اند. یکی دیگر از مشخصه های استکهلم نیز آن است که آب همیشه در نزدیکی شما خواهد بود.

گوتنبرگ

دومین شهر بزرگ سوئد، برای کسانی که به شهر های تاریخی، آرام و سرسبز پر از دانشگاه کشش ندارند یک موهبت الهی است. از جمله دانشگاه های گوتنبرگ می توان به این دو مؤسسه ی آموزشی سطح بالا اشاره کرد: دانشگاه صنعتی چالمرز و دانشگاه گوتنبرگ.

زندگی در شهر گوتنبرگ از بسیاری از شهر های دیگر سوئد مقرون به صرفه تر است و مکان های عمومی و تفریحی زیادی در آن واقع شده اند. این شهر بندری به حال و هوای اروپایی و محلی های صمیمی اش معروف است و محدوده ی تاریخی فوق العاده زیبایی نیز دارد تا چیزی را از دست نداده باشید. گوتنبرگ نیز به خاطر تجربه ی فوق العاده ی زندگی دانشجویی اش در بین فهرست بهترین شهر های دانشجویی در رده ی ۵۴ قرار می گیرد.

لوند

لوند یک شهر کوچک و دانشجو محور است که تاریخچه اش به قرن دهم میلادی باز می گردد. این شهر کانون شرکتهای های تک محسوب می شود و به خاطر دانشگاه فوق العاده اش از حسن شهرت زیادی برخوردار است. دانشگاه لوند که دومین دانشگاه قدیمی سوئد به حساب می آید برترین دانشگاه این کشور است که در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۶-۲۰۱۵ به صورت مشترک رتبه ی ۷۰ را به خود اختصاص داده است. موقعیت این شهر در دماغه ی جنوبی سوئد به معنای آن است که فرصت های سیاحتی و مسافرتی زیادی پیش روی شما قرار خواهد داد. همین موضوع آن را به یکی از بهترین گزینه های دانشجویان مشتاق سفر به نقاط مختلف اروپا در تعطیلات تابستانی بدل می کند.

اوپسالا

اوپسالا، چهارمین شهر بزرگ سوئد، شهر پر دار و درخت با کانال های آبروی فراوان است که قصری نیز برای خود دارد. این شهر میزبان قدیمی ترین و سومین مؤسسه ی برتر آموزشی سوئد یعنی دانشگاه اوپسالا با رتبه ی جهانی ۱۰۲ نیز هست. اوپسالا نیز مثل لوند نه تنها به خاطر اعتبار دانشگاهش، بلکه به جامعه ی زنده و پویای دانشجویی اش معروف است. هم اوپسالا و هم لوند با وجود کوچک بودنشان جامعه ی دانشجویی سرزنده ای دارند و فرصت های بیشتری برای پیدا کردن شغل های دانشجویی برای دانشجویان فراهم می کنند. اوپسالا با قرار گرفتن در شرق سوئد، با فاصله ای در حدود یک ساعت با شمال استکهلم، برای سفر به دیگر نقاط اروپا ایده آل به نظر می رسد.

اومئو

اومئو که به مراتب بالاتر از ساحل شرقی سوئد قرار دارد با اختلاف زیاد شمالی ترین شهر از میان شهر هایی است که در این مطلب به آنها اشاره کرده ایم. همین موضوع باعث می شود بتوان اومئو را پایگاهی برای دوستداران طبیعت و علاقمندان به گشت و گذار در طبیعت بی نظیر شمال سوئد تلقی کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این شهر در فاصله ی ۴۰۰ کیلومتری مدار شمالگان قرار دارد.

این شهر با وجود کوچک و دورافتادگی اش به هیچ وجه عقب افتاده نیست. اومئو را می توان یکی از کانون های تحقیقاتی و پژوهشی سوئد به حساب آورد که جامعه ی دانشجویی قابل توجه، زندگی شبانه ی جذاب و فرهنگی به مراتب غنی نیز دارد؛ فرهنگی که در سال ۲۰۱۴ عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را برایش به ارمغان آورد. دانشگاه اومئو در میان ۳۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. شهر اومئو نیز میزبان یکی از شعبه های دانشگاه علوم کشاورزی سوئد است که در میان ۱۰ دانشگاه برتر دنیا در زمینه ی کشاورزی و جنگل داری قرار دارد.

فرم مشاوره رایگان کارشناسی ارشد ماهان


نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!