74 رمز مهم موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد



74 رمز مهم موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد : امروز بهترین و کاملترین مطلبی که می تونه رموز موفقیت شما در کنکور کارشناسی ارشد باشه را تهیه و در اختیار شما قرار می دهیم تا شما کاربران با مطالعه آن بتوانید درصد موفقیت خود را بالا ببرید1-بهینه سازی سیستمهای یادگیری با شعار هر روز بهتر از دیروز پیشرفت تصاعدیایجاد می کند. هر روز یک رکورد جدید بشکنید و یک گام اساسی بردارید. کارهایجدی را آسان بگیرید و کارهای آسان را جدی بگیرید. 2-وقتی از کلاس به خانه بر می گردید مطالب همان روز را حتما مرور کنید. براساس منحنی نسیان ابینگ هاس (Ebbing haus forgetting Curve) بعد از 24 ساعتساعت حدود 70 در صد از مطالب خوانده شده را از یاد می بریم!

3- به خاطر بسپارید که وظیفه یادگیری مطالب , بر عهده شماست و شما مسؤلآموخته هایتان هستید. هر گونه تکیه زدن به شرایط بیرونی ( از قبیل : کلاس –استاد – جزوه – آزمون – پدر و مادر – دوستان – امکانات و ...) باعث تضعیفقوای درونی و ذهنی شما می شود .البته باید از تمامی امکانات و شرایط مذکوربه نحو احسن استفاده کنید.

4- اساتید را با هم مقایسه نکنید آنها را آنطور که هستندبپذیرید نه آنطور که شما می خواهید. سعی کنید شیوه هر یک را کشف کنید و ازهر استادی متناسب که اجرا می کند استفاده کنید. الزاما همه شیوه های یکسانندارند.اگر مقایسه را کنار بگذارید تمرکزتان بیشتر و کارایی تان بالاتر میرود.

5- برای اینکه حافظه شما فعال تر شود و مطالبی را که فرا می گیرید تاچند ماه آینده به راحتی در ذهنتان باقی بماند, لازم است از روش بسیار مهم وفوق العاده استفاده کنید. یعنی قبل از فراگیری مطالب جدید کلیه مطالبی راکه قبلا یاد گرفته اید از ابتدا تا جایی که خوانده اید , مرور کنید, همیشهدر ابتدای هر جلسه این کار را خیلی سریع و ذهنی انجام دهید. بدیهی است اگرمطالعه شما با یادداشت برداری های فشرده و منسجم همراه باشد مرور مطالبخوانده شده با سرعت بیشتری صورت می گیرد. باری موفقیت در آزمونها , عمقیخواندن کتابها و مطالب بسیار مهمتر از تمام کردن کتابهاست. خطایی که بسیاریاز داوطلبان مرتکب می شوند این است که بیشتز از اینکه مطالب را یاد بگیرندو سازماندهی کنند به فکر تمام کردن کتابها هستند. تا به اصطلاح فرصتی برایمرور کردن آنها داشته باشند (چون فراموش می کنند) اطمینان داشته باشید اگرمطالب را عمیق یاد بگیرید زمانی که برای مرور های بعدی صرف می کنید بسیارکوتاهتر خواهد شد. (البته حتی الامکان کتابها باید تمام شود و فرصتی همبرای مرور و رفع اشکال آنها در نظر گرفته شود.)

6- اولویت بندی کارها و دروس در هر روز یکی از مهمترین نکات زمان و برنامه ریزی است. به جای اینکه فقط به کمبود وقت فکر کنید و غصهبخورید و فضای ذهنی خود را با استرس مسموم کنید , بلافاصله دست به عملبزنید و مهمترین کاری را که درآن لحظه باید انجام شود , پیدا کنید و انجامدهید . برای رهایی از حلقه نگرانی , حتما باید همین الان یک قدم به طرف هدفبردارید. نگرانی را به نشانه ای مثبت برای عمل تبدیل کنید. اگر نگرانی هایشما بدون دلیل ادامه پیدا کند , انگاه به جای اینکه فعالیت کنید , در جالترکود باقی می مانید , و این حالت رکود , نگرانی را افزایش می دهد و بههمین ترتیب یک چرخه معیوب به وجود می آید که مانع پیشرفت شما خواهد شد.انشان های موفق , زمانی که نگران می شوند یک دقیقه فکر می کنند و بلافاصلهمهمترین کار را پیدا می کنند و در همان لحظه آن را انجام می دهند.

7- احساس حضور نویسنده در هنگام مطالعه, باعث افزایش بازدهی یادگیری می شود.

8- قبل از شروع مطالعه دقیق , به تیترها و شکلها نگاه کنید(Preview) منطبق با سیستم (PQ6R) سپس تعدادی سؤال طرح کنید. (Question)بعضی از سؤالاتی که نقش مهمی در یادگیری بحث دارند و در بسیاری از موضوعاتقابل طرح می باشند عبارتند از.
1) درباره این موضوع چه چیز هایی را قبلا یاد گرفته ام ؟
2) فایده های کلی فراگیری این موضوع چیست و کاربردهای آن کدام است؟
3) کدام بخش های آن مهمتر است؟
4) چه انتظاری از خودم دارم؟ بعد از اتمام این بخش چه تغییراتی در روند یادگیری من باید مشاهده شود؟
5) این موضوع پایه و ریشه چه موضوعاتی می تواند باشد؟
6) این موضوع به کدام موضوعات وابسته می باشد؟ و با چه مباحثی ارتباط درد؟
7) اگر بخواهیم به جای این تیتر ها , عناوین دیگری را انتخاب کنم چه عباراتی مناسب است؟
8) اگر بخواهم مثالی درباره این موضوعات بیان کنم چه مثالهایی مناسب است؟

9- کلید هایی که مرا به فهم بهتر این موضوع نزدیگتر می کند کداماند؟(Reticular Activating System (RAS) به خاطر داشته اشید طرح این سؤالاتدر مدت زمانی کمتر از 3 دقیقه صورت می گیردو در این مرحله اصلا نیازی بهپیدا کردن پاسخ ها نیست !این عمل تنها برای ایجاد تحریک سیستم فعال کنندهشبکه ذهنی شما مناسب است.)
طرح سؤال , یکی از مهمترین عوامل ایجاد تمرکز حواس و درک عالی است.

10- هر گاه دچار وسواس و حالت بلاتکلیفی شدید لازم است لیستی ازکارهایی که در آن لحظه ذهنتان را مشغول می کند بنویسید و بعد طبق دستورالعمل زیر آنها را اولویت بندی کنید (Time Manegment)
1) امور فوری و مهم
2) امور فوری و بی اهمیت
3) امور غیر فوری و مهم
4) امور غیر فوری و بی اهیت
مورد اول یعنی امور مهم و فوری (دروس مهم و فوری ) را در همان لحظه انجامدهید و اطمینان داشته باشید که بهترین انتخاب را داشته اید. انجام دادنامور مهم و فوری باعث آرامش و سکوت ذهنی می شود و کارایی شما را افزایش میدهد. مورد دوم اگر می توانید انجامدهید. مورد سوم راشرو کنید و قبل ازاینکه به مرحله حاد و شفوریت برسد برای آن زمان بندی مناسبی را در نظربگیرید. مورد چهارم را کنار بگذارید و انجام ندهید . همیشه و در هرلجظهکارهایی که در ذهنمان مرور می شود در یکی از تصمیم بگیرید در مدتباقیمانده از روز , به سراغ دروس مهم و فوری رفته و آنها را ابتدا مطالعکنید و کم کم به سازماندهی ذهن خود نیز بپردازید.

11- در هنگام مطالعه و یادگیری یک موضوع , سعی کنید از چند زاویه زیربه موضوع نگاه کنید:
1) از دیدگاه طراحان تست های کنکور 2) از دیدگاه نویسنده و مؤلف3) دگاه کسانی که هیچ اطلاعی از موضوع ندارند 4) دگاه یک داوطلب کنکور کهخیلی ریزبین و دقیق است 5) یدگاه یک دانشمند و محقق .توانایی سیال سازی ذهندر یادگیری راه موثری برای درک بهتر می باشد . تاکید می کمن موارد فوق باسرعت در تفکر به انجام می رسد نه با سرعت در تکلم , همانطور که خودتان میدانید سرعت تفکر دهها باربیستر از سرعت تکلم است , به همین دلیل شما درمدتکمتر از چند دقیقه می توانید عملیات ذهنی پیچیده ای را انجام دهیدو فکرتانرا به راحتی به در گردش در آورید. ( تخیل هدایت یافته)

12- طبق اصل Parkinson , محدودیت زمان سرعت را افزایش میدهدبدون اینکه حالت استرس خاصی ایجاد کنید در شرایط کاملاٌ منطقی و واقعبینانه , زمان خود را محدود کنید و خود را مقید کنید تا نیازها و خواسته هیمعینی را درراستای اهداف تأمین کنید و به اهداف کوتاه مدت خود برسید.

13- طبق اصل Pigmalion (اثر ایجاد انتظار) اگر شما انتظار معقولی ازخودتان داشته باشید و در راه رسیدن به آن تلاش کنید , حتماٌ موفق می شوید.(ان شاءا...)

14- همت عالی از خصوصیات انسانهای موفق است. شناخت رسالت ها ومسؤولیتهای انسانی باعث می شود بسیاری از کارهایی که در ابتدا سخت به نظرمی رسد خیلی ساده و راحت شود , فقط باید پای مناسب و مرکب مورد نیاز رافراهم کرد .روزی 5 دقیقه خودتان را در پیشگاه خالق هستی محسم کنید و بهخلیفه ا... بودن فکر کنید و به این موضوع دقت کنید که : این همه استعدادخدادادی بازدهی می خواهد.

15- یک مولد درونی ایجاد کنید تا بوسیله آن هر روز شارژ شوید. و به خاطرداشته باشید: آنها که از درون نجوشیده اند ازبیرون پر شوند, آسیب پذیرخواهند شد. و آسیب پذیری زیاد باعث کاهش اعتماد به نفس و تضعیف روحیه میشود. موتور تصمیم سازی درونی را فعال کنید.

16- از جرزوات کمک درسی , فقط به عنوان مرجع موردی استفاد نکنید به هیج عنوان کتابهی درسی را کنار نگذارید.

17- وقت خودتان را با یادگیری و مطالعه مطالب خارج از کتاب , تلف نکنید .به هیچ عنوان استفاده از کتابهای دانشگاهی وسطوح بالاتر از کمک های درسی (مخصوصاٌ در زمان آمادگی برای کنکور ) برای کنکور مناسب نیست.

18- به رفتارها و عملکردهای اطرافیان خیره نشوید , و برنامهزندگی خد را فقط بر اساس اهداف شخصی خود تنظیم کنید. حقوق هر فرد را رعایتکنید اما رفتارهای آنها باعث تغییر و نوسان در تصمیم گیری های شما نشود.برای تامین اهداف خود تلاش کنید.

19- موفقیت یعنی تلاش دائمی آگاهانه در راستانه اهداف و بر مبنای ارزشها.موفقیت , موفقیت می آورد. به جای اینکه فقط در انتظار موفق شدن بنشینیدموفق بودن را تجربه کنید و آن را با تمام وجود لمس کنید. برطبق تعریف فوقهمین امروز متیوانید موفق زندگی کنید. در فضای آرام تلاش کنید.

20- از هر موقعیتی برای شکل دادن به انگیزه ها و تقویت روحیهخود و اطراافیان استفاده کنید . و در جمع هایی حاضر شوید که مثبت و سازندهباشد. این پیام را به یاد داشته باشید و در معرض دید خود نصب نمایید.

21- یکی از راه های آرامش روحی و روانی و همچنین تسلط بر ذهن و روحیه,ورزش کردن است. سعی کنید روزانه حداقل 15 دقیقه ورزش کنید. ورزش و تنفسصحیح همراه با خواب مؤثر و تغذیه مناسب , یکی از رموز اصلی موفقیت به شمارمی آید.

22- روزانه حداقل 15 مرتبه و در هر مرتبه یک دقیقه وقت خاصی را به خوداختصاص دهید و در آن یک دقیقه به عنوان مثال یکی از اقدامات زیر را انجامدهید:
1) تشویق و پاداش به خود به دلیل کسب موفقیت های نسبی
2) بازنگری در شیوه های اجرای برنامه درسی
3) هدفگذاری برای استفاده بهینه از وقت باقیمانده روز
4) توبیخ یک دقیقه ای و برخورد جدی با خود
5) سکوت و رسدن به آرامش لحظه ای ذهنی
6) تسم دقیق اهداف و برنامه های آینده و به حاطرآوردن لذت های ناشی از رسیدن به اهداف
7) طرح تعدادی سؤال در ذهن بمنظور تغییر روحیه و عوض شدن مسیر تفکر لحظه ای
8) تنفس صحیح و استراحت مناسب ذهنی
9) شکر گذاری به درگاه خداوند متعال برای تمام نعمت ها
10) دعا و خواست قبلی از خدا برای رسیدن به صلاح و خیر

23- تهیه کارت های حافظه به صورت پرسش و پاسخ (پشت و رو) به صورت رنگی وترجیحا پکوتاه و تلگرافی و تداعی کننده و پربار, تکرارمناسب این کارت هایحافظه. تکرار مناسب کارت ها و بطور کلی الگو های سازماندهی شده به این صورتمی باشد. تکرار اول بعد از 10 دقیقه- تکرار دوم 24 سات بعد از آن – تکراربعدی یک هفته بعد از آن ( در صورت نیاز 3 روز بعد هم اضافه شود ) تکراربعدی دو هفته بعد از آن – تکرار بعدی یک ماه بعد از آ و به همین ترتیب سهماه بعد.

24- بزرگترین خیانت به خود و دیگران, تعویق انداختن کارهاست.کار و اندیشه امروز را به فردا موکول نکنید.So it now کار را باید در همانوقت و همان روز مقرر انجام داد.

25- ارزشیابی هفتگی و خود آزمایی های تستی در پایان هر فهته بسیار مهماست. اشکالات خود و همچنین دلیل بروز اشکالات را بررسی کنید و بلافاصلهنسبت به رفع آن اقدام نمایید. یک اشکال ممکن است به چندین تست لطمه بزند.آنچه مهم است مشخص کردن وضعیت خودتان نسبت به درس است.

26- از ارتباط با دوستان استفاده مثبت بنمایید . وجود دوستان رابه عنوان نعمتی برای به حرکت درآوردن خودتان تلقی کنید و با تفکر مثبت(استفاده مؤثر از شرایط تعیین شده)بر خورد کنید. خودتان را با لحظات قبلیمقایسه کنید عمل خودتان را با امکانتت و نعمت های خود مقایسه کنید. نسبتسود و سرمایه مهم است. اگر به بهره وری خودتان فکر کنید. همیشه به دنبالرشد و پیشرفت هستید.

27- تمرینات زیر برای استراحت مؤثر پیشنهاد می شود(حتی در جلسات آزمون بطور خیلی سریع)
1) استراحت چشم ها:صورت خود را به طرف دیوار برگردانید یا به بیرون ازپنجره نگاه کنید. ( هرکدام کمترجلب توجه می کند) چشم هایتان را ببندید ومردمک شم هایتان را به طرف بالا برگردانید دو نفس عمیق بکشید.
2) حرکت دستها: بازوهایتان را در کنار خود قرار دهید . دستها به طرف جلو ,حالا دست هایتان را هر ه ممکن است به عقب کشیده آن ها را محکم نگه دارید تا20 بشمارید سپس آزاد کنید دست هایتان را برای چند ثانیه روی پای خود قراردهید و از احساس آزاد شدن لذت ببرید.
3) چرخش گردن به اطراف: سرتان را چندین بار دایره وار بگردانید سپس بر عکسعمل کنید تا زمانی که می توانید راحت باشید این کار را تکرار کنید. هر فدعهآهسته تر و کامل تر.
4) خم شدن: در روی صندلی به این طرف و آن طرف خم شوید. تا زمانی که با هرخم شدن دسستان به زمین برسد. اگر نگاهتان کنند. همیشه می توانید وانمودکنید که از زمین چیزی بر می دارید.
5) استراحت کوتاه ذهنی : چشم هایتان را ببندید و خود را در یک مکان دلخواهدر نظر آورید. کوهستان – جنگل – کنار دریاو . تا زمانی که بدنتان هم احساسکند در آنجا است در آنجا بمانید. اگر دست ها و پاهای سردی دارید یک محل گرمو دوستانه را در نظر آورید و آن ها را گرم کنید.
6) ایستادن در اتاق: اگر باید برای مدت طولانی بایستید این پا و آن پا کنیدو با خم کردن زانو ها و قوزک پا خود را از حالت یکنواختی خارج کنید. بهنقل از:Whole- Brain thinking

28- در بعضی موارد , بمنظور استفاده بهتر از حافظه می توان ,حرف اول چند کلمه یا چند ایده را کنار هم قرار داد و کلمه ای جدید ساختمثل(radar radio detecting and ranging) قابل استفاده در تاریخ ادبیات –زیست شناسی شیمی – معارف اسلامی و ...) و یا می توان شعر کوتاهی با نظمدلخواه در نظر گرفت و آن را تجسم و تکرار کرد.Acronyms and Acrostics forinformation involving key words.

29- بمنظور به خاطر سپردن چند نکته که در رابطه با موضوعی مطرح می شود اقدامات زیر توصیه می شود.
1) ابتدا هر مرحله را خوب یا بگیرید و برای آن یک کلمه یا چند کلمه کلید تجسم و طراحی کنید.
2) کلمات کلید حاصل را به صورت لیست کوتاهی یادداشت نمایید.
3) با به تصویر کشیدن این چند کلمه, طرحی از کل موضوع را نیز در نظر آورید.
4) یکبار دیگر ارتباط کلمات کلیدی را با مراحل در نظر گرفته شده مشخص کنید.(The keywords Met hod)

30- در لحظه بخاطر سپاری یک موضوع , تا جایی که ممکن است قدرتمشاهده خود را افزایش دهید با دقت کامل ( در حد توان ) ابعاد مختلف موضوعرا در نظر بگیرید. از زوایای مختلف آن را بررسی کنید. اشکالات احتمالی ذهنیراجع به آن موضوع را در نظر بگیرید. ارتباط موضوع را با مطالب و دانستههای قبلی خود مشخص کنید. آن را در محلی از حافظه جاسازی کنید و در لحظه ثبتمطالب, آرامش داشته باشید تا جایی که ممکن است از قوه تجسم خود نیز کمکبگیرید . زمانی را که قرار است از این مطالب استفاده کنید به عنوان یک کداصلی همراه مطلب به ذهن خود تلقین کنید. اطمینان داشته باشید که اگر قواعدتکرار را به طرز صحیحی رعایت کنید ان شاء ا... با سرعت و دقت فراوان , موضعرا فراخوانی خواهید کرد. حتی الامکان خودتان را هم به موضوع وارد کنید ودخالتی در روند شکل گیری مطلب داشته باشید. در بعضی موارد بهتر است داستانیبسازید و موضوعات مورد نظر را به عنوان وقایع مختلف داستان و شخصیت های آنرا در نظر بگیرید (Chaining) به نقل از:The study Guides and strategies .دروسی را که به نظرتان مشکل تر می رسند , بیشتر مرور کنید و حتی الامکاندر معرض دید خود قرار دهید. ( خلاصه ها – سازماندهی ها)

31- توجه داشته باشید که لحظه ها و ساعات و روزهای شما گوهر هایگرانبهای زندگیتان هستند در واقع کیفیت زندگی آینده شماست . برای رسیدن بهموفقیت و بهروزی , لازم است ابتدا خود را شایسته آن بدانید و سپس بهای آنرا در هر لحظه پرداخت نمایید. یک بار دیگربه یاد آورید که: موفقیت یعنیتلاش مستمر وآ گاهانه در راستای اهداف و بر مبنای ارزش ها

32- به خاطر داشته باشید ما همانی را دریافت می کنیم که راهورود آنرا بر رویخود می گشایی م. هنگامی که ادراک ما بر مبنای و فور و برکتاست و خود را شایسته آن می دانیم شاهد یک تحول می شویم. بر هر چیزی که ذهنخود را متمرکز می کنیم آن چیز در نزد ما بزرگ می شود.

33- برای آغاز یک روز خوب و فعال با دیدگاه های عالی وشیاسته و کسبانرژی خالص زندگی پیشناد می شود هر چند آیه از قران کریم را با توجه وتدبیر از خالق هستی و مبدأ اصلی آفرینش و آمادگی شنیدن نداهای آسمانی یعنیقبول هماهنگی با جریان خالص هستی که انسان را به رشد و کمال می رساند. مابا توجه به استعداد ها و زمینه هایی که داریم باید از وحی کمک بگیریم.ارتباط صحیح با خدا از طریق دعا و نماز پویا ترین و پیشرفته ترین عملی استکه امروزه تمام محققان و اندیشمندان , آن را به صورت یک اصل. بدیهی و مسلمپذیرفته اند. نه برای تجارت و محاسبه روزانه معمولی بلکه باری نیاز اصلی وتکامل یافته , ارتباط خودتان را با خدا بیشتر کنید.

34- یک ضر المثل چینی می گوید: اگر کاری را که همیشه انجام دادهاید , انجام دهید همان نتیجه ای را می گیرید که همیشه گرفته اید اگر نتیجهای دیگر می خواهید کاری دیگری انجام دهید. اگر واقعا در یک کار , اشتباهیدارید حتماٌ آن را تغییر دهید ( فوراٌ و بلافاصله ) تغییر در روش ها نشانهرشد فکری آدمی است و اصرار بر ادامه یک روش غلط نشانه عدم رشد فکریاست کهبسیاری از انشان ها متأسفانه به دلیل تعصب و یا لجاجت بر آن اصرار میورزند.

35- فرصت سازی و فرست یابی و فرصت شناسی از عوامل اصلی موفقیت به شمارمیآید. موضع گیری ها در زندگی مهمتر ازموفعیت هاست. چه بسا موقعیت هایمناسبی که به خاطر موضع گیریهاینامناسب از بین رفته اند و بخوبی مورداستفاده واقع نشده اند. تفکر مثب یعنی موضع گیری بهینه در هر موقعیت

36- برای ایجاد آرامش در زندگی , باید تا جایی که ممکن است بهزمان حال رسید و با شناخت درست و ظایف وعمل به آن ها , بهره وری را افزایشداد.

37- تخلیه ذهنی اطلاعات ( یاد آوری مفاهیم خوانده شده بدون مراجعه بهکتاب ) در لحظات مختلف تمرین بسیار خوبی برای استفاده از قوای ذهنی درحافظه است.

38- از تمرینات آرام سازی ذهنی و روانی استفاده کنید.

39- آری شما یک اقیانوس بیکرانید. و وقتی کشتی های سنگین در ساحل هستیشما به گل می نشینید و بناچار در انتظار مد آب می مانند باز شما همچوناقیانوس نمی توانید شتاب کنید و مد آب را پیش از آمدن فرا خوانید شماهمچنین مانند فصل ها هستید. و هر چند در زمستان , بهارتان را انکار می کنیداما بهار خفته تان خواب آلود لبخند می زند و نمی رنجد. > جبران خلیلجبران

40- واقع بینی و تفکر مبتنی بر منطبق و همراه با ذهنیت مثبت ،رمز اصلی موفقیت شما در ادامه راه است. آنچه مهم به نظر می رسد استفاده ازمعلومات و فراخوانی مطالب خوانده شده است. بنابر این در ایم باقیمانده ، براساس اولویت مطالعه کنید و مطالب قبلی را سازماندهی نمایید. قبل از تسلطکامل بر موضوعات خوانده شده قبلی به سراغ مطالب دیگر نروید. از میان انبوه داوطلبان کنکور ، آن دسته از داوطلبانی که علاوه بر معلومات کافی ، توان استفاده از معلومات را داشته باشند گوی سبقت را از دیگران خواهند ربود.

41- با توجه به فصل بهار ، سعی کنید از تنفس عمیق 1-2-4 استفاده نمایید وبا استراحتهای مؤثر در راستای آماده سازی خود برای استفاده بهینه ازتوانمندیهایتان محسوب شود.

42- از هیجانات روحی خود به بهترین نحو استفاده کنید ، کلیهعواملی که ممکن است شما را مضطرب و نگران سازد نشانه های مثبتی هستند کهمیزان هوشیاری شما را افزایش می دهند و در صورتی که بتواند آنها را کنترلکنید نتایج مثبتی نصیبتان خواهد شد بنابر این بدون توجه به عامل به وجودآمدن آن ، سعی کنید به عنوان پیام مثبت از آن استفاده کنید تا تصاویر ذهنیشما مثبت شود شما فرصت زیادی ندارید که بخواهید ساعاتی از روز خود را بهتجزیه و تحلیل مسائل روانی خود اختصاص دهید بلکه باید بلافاصله نشانه هایمثبت حالات روحی خود را شناسایی و پتانسیل حاصل از آن را در راستایاهدافتان مصرف کنید.

43- هر یک از ما دارای سطحی از هوشیاری هستیم که ذهن و بدن ما در آن سطحبیشترین بازده خویش را داراست و به آن سطح اوج عملکرد استرس می گویند(Peak performance)PPSL stress باری کنترل استرس درک شش عامل کلیدیزیرضروری است:
1) آگاهی : باید خودتان با نظارت دقیق متوجه شوید که در چه ساعاتی از روزدر نقطه اوج هوشیاری قرار دارید. دروس مشکلتر و مباحث مهمتر را در آن ساعاتسازماندهی و مرور کنید.
الف) تاریخ و زمان:بعضی اوقات با تغییری کوچک در برنامه های درسی استرس کاهش می یابد.
ب) موقعیت :از برخورد با آدمها و محیطهای استرس زا حتی الامکان دوری کنید. و در صورتی که ممکن نبود، موضع گیری مثبت داشته باشید.
ج) احساسات : احساسات و افکار خود رابه مثابه یک خدمتکار بی قید و شرط برای تحقق اهدافتان مورد استفاده قرار دهید.
2) پیش بینی: با تجسم مثبت می توانید مکانیسمهای مناسبی برای پیشگیری ایجاد کنید.
3) اجتناب: حتی الامکان سعی کنید حالات خود را به گونه ای تنظیم کنید که تحت تأثیر فشار و استرس نباشید.
4) ارزیابی : کنترل و نظارت سیستم مستمر.
5) قاطعیت : با احساسات واقعی خود در یک حالت آرامش و صداقت با خود قرارگیرید و از حقوق خود نیز دفاع کنید . جلوگیری از اتلاف وقت و بهره گیریمؤثر از زمان نوعی دفاع از حقوق خود به شمار می آید.
6) اقدام: اغلب برای حل مسائل زندگی خود، فقط فکر می کنیم و کاری مؤثرانجام نمی دهیم . توصیه می شود همین الان در فرصتهای باقیمانده دست به عملبزنید و با شعار ((هر روز بهتر از دیروز)) روزهای آتی را به پلهای اصلیموفقیت خود تبدیل سازید.

44- در مورد آنچه بیان می کنید کاملاٌ دقت داشته باشید از بهکار بردن کلمات و واژه های تحقیر آمیز و منفی جداٌ بپرهیزید . تنها زمانیکه بیان مسائل تبدیل به کار مثبت شود احساس مثبت تری خواهید داشت . در غیراین صورت تکرار مشکلات تصاویرمنفی ذهن شما را تثبیت می کند و گسترش می دهد وباعث می گردد تا قدرت تخیل در مقابل اراده تقویت گردد که به ضعف اراده میانجامد. حتی در تصور خودتان هم خودتان ضعیف نشمرید. شما شایستگی موفقیت رادارید به شرطی که در بهترین حالت و شکل ظاهری و روانی خود ظاهر شوید.

45- برای سازمادهی و جمع بندی مطالب باقیمانده توجه شما را به شش عامل یادگیری موفقیت آمیز جلب می کنیم.
1) کنجکاوی : (Curiosity) تلاش برای یافتن پاسخ سؤالات و اشکالات جزئی کهممکن است در پاسخ سؤالات و اشکالات جزئی که ممکن است درپاسخ به تستهایکنکور نیز اختلال ایجاد کند.
2) اعتماد: (Confidence) خودباوری مثبت شرایط اساسی برای قبول مسئولیت هایبزرگ می باشد اعتماد به نفس کاذب و خود باوری مثبت با هم فرق دارند. منظوراز خودباوری مثبت حالتی است که در آن با توکل به خدا و استعانت از نیروها واستعدادها و نعمتهای الهی انسان بتواند به خودش نیز اعتماد کند و درراستای این اعتماد، اقدامات مؤثر و مثبت و سازنده ای در جهت تحقق اهداف خودانجام دهد.
3) تعهد: (Commitment): تعهد باید واقعی باشد و یکی از مشخصه های انسانهایاست که به اهداف خود نائل می شوند تعهد با دقت و انرژی و علاقه حمایت میشود. انرژیهای خود را با شیوه های مؤثر و مثبت ، به گونه ای توزیع کنید کهدر ادامه راه توفیق حصول نتیجه ، نصیبتان گردد.
4) تمرکز: (Concentration) تمرکز یعنی یادگیری چگونگی کنار آمدن با سرمایهاین لحظه در راستای اهداف خود تمرکز داشته باشید. مطالعه با تمرکز یعنییعنی مطالعه ای که هدایتگر درونی شما، با حالات مثبت و جستجو گرانه در اینلحظه به دنبال حصول نتیجه همان لحظه باشد یعنی عالیترین شکل اجرای وظایف.
5) یقین (Conviction) یقین ، باوری است که شما می توانید کاری را انجامدهید. تصویری از خود می سازید و انتظاری که از خود دارید و آن را در ذهنخود تکراری می کنید زمینه ساز موفقیت شمست. انتظار داشته باشید که در ذهنخود تکرار می کنید زمینه ساز موفقیتهای شماست. انتظار داشته باشید که در حدو اندازه خودتان در کنکور ظاهر شوید این انتظار ، کاملاٌ معقول و منطقیاست. خیلی هوشیارانه و خلاق ذهن خود را برای موفقیت آماده سازید.
6) تجلیل: Celebration گاهی اوقات لازم است به گذشته خود بر گردید و از خودبه خاطر موفقیت ها و کارهای کوچکی که انجام دادهاید تمجید کنید . این عملاحساس مثبتی را ایجاد می کند که برای پیشبرد و تدوام امر یادگیری به شماآرامش و پشتکار و دلگرمی می بخشد. روی حداقل 3 مرتبه و هر مربته حدوداٌ 5الی 10 دقیقه، خودتان را در وضعیتی تسم کنید که در جلسه آزمون ، با آرامش وخونسردی همراه با تسلط نشسته اید و کاملاٍ ماهرانه و با مدیریت زمان فوقالعاده قوی و مؤثر مشغول بهره گیری بهینه از آموخته های خود هستید.

46- طبق اصل پارتو (Pareto Principle) یا قاعده 20/80 . 80% ازنتایجی که می گیریم مربوط به 20% فعالیتهایمان است. 80% از نتایج موردانتظار شما در 20% باقیمانده زمان قابل حصول است البته اگر سازماندهی خوبیداشته باشید.

47- در رابطه با هر درسی به طور دقیق ، اشتباهات رایج در آن موضوعات راشناسایی کنید و در فرصتهایی که به عنوان کنکورهای آزمایشی به دست می آوریدنسبت به حذف آن اشتباه اقدام کنید تا سرعت شما در پیدا کردن تستهای صحیح ،افزایش یابد.

48- از تمرینهای تجسم کنکور در فرصتهای باقیمانده استفاده کنید.روزی حداقل 3 مرتبه هر مرتبه حدوداٌ 5 الی 10 دقیقه ، خودتان را در وضعیتیتجسم کنید که در جلسه آزمون ، با آرامش و خونسردی همراه با تسلط نشسته ایدو کاملاٌ ماهرانه و با مدیریت زمان فوق العاده قوی و مؤثر مشغول بهره گیریبهینه از آموخته های خود هستید و در عالیترین وضعیت روحی و روانی قراردارید. با سرعت انتقال فوق العاده زیاد و حضور ذهن کامل، در حالیک ه خود رابه خدا سپرده اید و هر لحظه حالتان بهتر می شود و با رعایت کلیه قواعد وتکنیک های تست زنی آزمون را برگزار می کنید. در آن لحظه ، شما کاملاٌ واقعبین هستید و در همان لحظه حضور دارید و این احساس ، موجب دلگرمی و بارشانرژی ذهنی مثبت می شود. سازماندهی مطالب ، کلید طلایی حافظه شما در کنکوربه شمار می آید.

49- یکی از بهترین تکنیکها وهنر های که باید یاد بگیرید و تمرین کافیداشته باشید ، هنر تست نزنی است. به همان اندازه که تست زدن مؤثر است، تستنزدن هم مؤثر است . تجربه نشان می دهد که بسیاری از داوطلبان به دلیلفراوانی پاسخهای غلط نتوانسته اند به دانشگاه راه یابند. به عنوان مثال اگریک داوطلب کنکور در یک درس که 45 تست دارد. 25 تست را با قاطعیت و اطمنان ،پاسخ بدهد و 6 تست را پاسخ اشتباه بدهد و 4 تست را سفید بگذارد طبق فرمولمحاسبه درصد خام او در آن درس 73/3% خواهد بود در صورتی که اگر همان 6 تستغلط را پاسخ نمی داد در صد او 77/7 % محاسبه می شد. اختلاف 5/5% در یک درسیکه ضریب 4 دارد ، ممکن است صدها نفر رتبه او را جابجا کند.توصیه اکثریتقریب به اتفاق کارشناسان و دست اندرکاران مسائل کنکور ، اینست که فقط بهتست هایی که به صحت پاسخ آن اطمینان دارید پاسخ دهید.

50- حداقل هفته ای یکبار ، در مدت زمان محدود و معقول (حتیالامکان کمتر از استاندارد کنکور ) از دروسی که مطالعه کردهاید آزمونآزمایشی برگزار کنید.(با لباس رسمی و کاملا منظم)

51- دروس عمومی را با تکرارهای سبک و منظم ، به حافظه خود بسپارید . یادگیری تدریجی قدرت حافظه را افزایش می دهد.

52- به خاطر داشته باشید در جامعه آماری شرکت کنندگان کنکور ،اقشار مختلفی با بهره های هوشی و استعدادهای متفاوت شرکت می کنند. چونآزمون سازمان سنجشبراساس استانداردهای علمی طراحی میشود، قطعاً توزیع تستهای کنکور متناسببا شرکت کنندگان خواهد بود. با درک و فهم و قبول این نکته با یک استراتژیمناسب و معقول به پاسخ تست ها خواهیم پرداخت یعنی اگر قرار است به 50 تستدر 50 دقیقه پاسخ دهیم لزوماً به معنای این نیست که به هر تست در 1 دقیقهممکن است پاسخ گوییم بلکه معنایش اینست که میانگین زمان لازم برای هر تستیک دقیقه است. بنابراین نتیجه می گیریم که ممکن است زمان واقعی برای بعضیاز تست ها بیش از 1 دقیقه باشد. و برای بعضی از تست ها کمتر از 1 دقیقه یاکمتر از 30 ثانیه خواهد بود. از طرفی لازم نیست که به همه تست ها پاسخبگویید. ضرورت اولویت بندی تست ها از نکاتی است که تضمین کننده موفقیت شمادر آزمون است.

53- طبق نتایج تحقیقات و بررسیهای دانشمندان، باید از ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید.

54- از درسهایی که علاقه دارید شروع کنید.

55 -قبل از شروع آزمون، نفس عمیق و تجسم ذهنی مثبت سریع داشته باشید.

56- با دید کاملاً واقع بینانه و مثبت آزمون را شروع کنید. بههیچ عنوان به اطراف و دوستان خود خیره نشوید. به پاسخ نامه های اطرافیاننگاه نکنید.

57- آنچه مهم است، توان استفاده از معلومات کسب شده است.

58- به هیچ عنوان به سراغ تستهایی که موضوع آن تست را قبلاً بهحد کافی و لازم مطالعه نکرده اید، نروید مگر این که اطمینان حاصل کنید بقیهتست ها را پاسخ داده اید و واقعاً وقت اضافی دارید.

59- به خاطر داشته باشید که گزینه های کنکور (به ویژه دروس محاسباتی واختصاصی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی) نتیجه و حاصل ادامه راههای غلط است. یعنیاگر در قسمتی از مسیر حل خود یک استباه جزئی داشته باشید و با ادامه حلتست با همان استباه به پاسخی برسید، همان پاسخ را در گزینه ها مشاهدهخواهید کرد لذا باید دقت کنید که قبل اشتباهات رایج را شناسایی کرده باشیدتا قالبهای ذهنی مثبتی در تصاویر ذهنی شما ایجاد شده باشد.

60- تفکر مثبت و منطقی و دید واقع بینانه نسبت به آ« چه هستید از عوامل مهمموفقیت بشمار می رود نقطه ای را که الان در آن قرار دارید(از نظر کمیت وکیفیت تحصیلی خود) کاملاً شناسایی کنید.
بدون پذیرش وضعیت کنونی، نمی توانید برنامه ی قابل قبولی برای ادامه ی راهتنظیم کنید. سعی نمایید حتی الامکان با خودتان صادقانه رو در رو شوید.

61- در کنکور سراسری که توسط سازمان سنجش برگزار میگردد، سطح عمومی شرکتکنندگان از نظر وضعیت استعداد و هوش تحصیلی و همچنین عوامل مشابه، درتوزیع و انتخاب تست ها تأثیر گذار است. یعنی در جامعه آماری که در کنکورشرکت می کنند سطوح مختلفی حظور دارند و طبیعی است که درجه ی دشواری تست هامتغیر است.

62- قرار گرفتن در وضعیت و آرام و تجسم دقیقی از وضعیت مثبت درجلسه ی آزمون عامل مهمی در تنظیم ناخودآگاه شما بشمار می آید. سعی کنیدناخودآگاه خود را برای ظهور و حظور موفق در جلسه آزمون آماده کنید.

63- از کلیه پیام های منفی و مخرب و زهرآلود (که به طور اشتباه از آنها تعبیر به واقع بینی می شود) به ذهن جداً خودداری کنید.

64- به جای فکر و خیال و نگرانی همین الان اقدامی مناسب، مثبت و مؤثر در راستای هدف انجام دهید.

65- به خاطر داشته باشید همین امروز بخشی از سرنوشت شما رقم می خورد.همین الان و در همین لحظه هر کاری انجام دهید، تأمین کننده بخشی از هدفتاناست.

66- واقعاً خودتان را به خدا بسپارید و در آغوش امن و مطمئن اوسریع و دقیق به حرکت خودتان ادامه دهید. مطمئن باشید او به کمک شما بشرطاینکه شما بخواهید و کمک های خدا را جذب کنید.

67- شب قبل از کنکور بقدر کافی بخوابید و روز قبل نیز فشار خاصی به ذهنخود وارد نکنید. آرام و خونسرد بطور کاملاً سبک و نرم درسهای خود را مرورکنید(البته ترجیحاً توصیه می شود که به تمرین های آرام سازی ذهنی بپردازیدحتی الامکان درس نخوانید)

68- به خاطر داشته باشید که ممکن است در یک لحظه احساس کنیدکاملاً چیزی بلد نیستند. این احساس کاملاً طبیعی است و باید با عبوری صحیحاز این وضعیت فرصتی برای ناخود آگاه خود فراهم کنید که در مسیر آرام و امن وبستری مطمئن پاسخ لازم را برایتان پیدا کند.

69- مجبور نیستید همه ی تست ها را پاسخ دهید واقعاً اگر شک دارید جواب ندهید.

70- تست های ساده و مشکل از امتیاز یکسان برخوردار هستند.کاملاً اشتباه است اگر قبل از اطمینان از پاسخ همه ی تست های ساده حتی 1ثانیه وقت خود را برای پاسخ تست های مشکل مصرف کنید. اول ساده تر ها بعدمعمولی ها و سپس سخت ها، تست هایی که نخوانده اید و یا خیلی اشکال داریدواقعاً بگذارید و مطمئن باشید که کار صحیحی انجام می دهید.

71- هر چند دقیقه یک بار با تغییر وضعیت فیزیکی بدن خود تنفس عمیق سوخت گیری مجدد انجام دهید.

72- به اطرافیان خود در جلسه آزمون کاری نداشته باشید.

73- دقت کنید که گزینه های تست ها، بگونه ای انتخاب می شوند. که اگراشتباه کنید پاسخ حاصل از همان اشتباه هم در گزینه ها موجود است. در مسیرراه حل ها و همچنین نتایج نهایی پاسخ ها دقت بیشتری داشته باشید.

74- در حد تکلیف و وسع خودتان کار کنید بگونه ای که از وجدان راضی و مطمئن برخوردار باشید نتیجه را به او بسپارید.

نکات مهم و تکمیلی :

1- سعی کنید مطالعه خود را در اسرع وقت و با انرژی واعتماد به نفس بالا و برای دستیابی به رتبه اول آغاز کنید. اگر امتحان وکلاس ندارید از همین امروز شروع کنید چون فردا دیر است و اگر امتحان داریداز فردای روزی که آخرین امتحان را میدهید شروع کنید و تابستان را از دستندهید چون طبق آمار گرفته شده، 70% از افرادی که در کنکور کارشناسی ارشدموفق شده اند از تابستان درس خواندن را شروع کرده اند.

2-  منظم فعالیت کنید و سعی کنید در روز حداقل 7 ساعت مطالعه مفید داشته باشید.

3- در مورد مرخصی گرفتن یا نگرفتن – در خانه یاکتابخانه درس خواندن – لغو کردن یا نکردن فعالیتهای غیر درسی – شرکت یا عدمشرکت در کلاسهای کنکور ( که توصیه من به جز در موارد خاص عدم شرکت است.) وانتخاب موسسه آن به دقت فکر کنید. خودرا بسنجید و از مشورت دیگران نیزاستفاده کنید.

4- حتما در آزمونهای آزمایشی یکی از موسسات موجودشرکت کنید() چون هیچ چیز جای آن را پرنمیکند واغلب آنچه که در این نوشتار آمده است در واقع چیزی جز تجربیات ناشیاز شرکت در این آزمونها و در نتیجه مهک زدن توانائیهایم و مقایسه آن بادیگران نیست.

5- از یادداشت برداری غافل نشوید. هر نکته ، مطلب ،مساله یا تست جدیدی که میبینید به طور خوانا و منظم یادداشت کنید و اینیادداشتها را با دقت نگهداری کنید چون در ماههای آخر فرصتی برای خواندنمجدد منابع نیست و شما باید این یادداشتها را مطالعه کنید.

6- از زمان و مدیریت آن غافل نشوید و لذا همواره بهدنبال راه حلی باشید که مساله مورد نظر را در کمترین زمان ممکن حل کند وخود را ملزم به فراگیری و خلق این راه حلها نمایید.

7- در نهایت امیدوار باشید و برای رتبه تک رقمی تلاش کنید.


نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!