سرفصل های کتاب روانشناسی رشد - دکتری



  • فصل اول
    • مفاهیم
      • تعریف رشد
      • عوامل مؤثر در رشد
      • ویژگی‌های رشد در انسان
    • دسته بندی نظریه‌های روان شناسی رشد
      • موضع نظریه در برابر زندگی
      • موضع نظریه در برابر مسئله مراحل
      • دامنه نظریه ها
      • موضع نظریه در برابر بحث طبیعت ـ تربیت
    • پیشگامان اولیه روان شناسی رشد
      • جان لاک
      • ژان ژاک روسو
      • داروین
      • استانلی هال
    • خلاصه مباحث گفته شده
  • فصل دوم: مبانی زیستی در رشد
    • انتقال ژنتیکی
      • صفات غالب و مغلوب
      • انتقال چند ژنی
      • صفات جنسیتی
    • خلق و خو در کودکان
    • تأثیر ژنتیک بر بیماری‌ها
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسش‌های مطرح شده در این فصل
  • فصل سوم : رشد پیش از تولد
    • رشد پیش از تولد
      • ژرمینال
      • رویانی
      • جنینی
    • عوامل خطرساز برای جنین
    • رشد پیش از تولد
      • کودکی نخست (تولد تا 2سالگی)
      • کودکی میانه (2 تا 7 سالگی)
      • کودکی پایانی (7 تا 12 سالگی)
    • نوجوانی
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسش مطرح شده در زمینۀ این فصل
  • فصل چهارم: نظریه روانکاوی فروید
    • نظریه روانکاوی فروید
      • سازه‌های ذهن
      • مکانیسمهای دفاعی
      • مراحل تحول لیبیدویی (رشد روانی- جنسی)
      • نقاط ضعف و قوت نظریه روانکاوی فروید
    • نظریه اریکسون (رشد روانی- اجتماعی)
      • مراحل رشد روانی- اجتماعی اریکسون
      • تفاوت‌های عمده بین روان شناسان خود و فروید
    • نظریه آنا فروید
      • مکانیسمهای دفاعی
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسشهای مطرح شده
  • فصل پنجم: رشد شناختی
    • نظریه‌ رشد شناختی پیاژه
      • مفروضه‌های کلی تئوری پیاژه
      • مفاهیم اصلی و مهم پیاژه
      • مراحل رشد ذهنی از دیدگاه پیاژه
      • اشکالات و امتیازات نظریه پیاژه
      • دیدگاه پیاژه در مورد اخلاق
    • نظریه رشد اخلاقی کلبرگ
      • مفاهیم عمده در نظریه کلبرگ
      • سه سطح قضاوت اخلاقی در نظریه کلبرگ
      • محدودیت ها و انتقادات وارد شده به دیدگاه کلبرگ
      • شباهت‌های نظریه رشد اخلاقی پیاژه و کلبرگ
    • نظریه رشد شناختی ویگوتسکی
      • اصول اساسی نظریه رشد شناختی ویگوتسکی
      • مقایسه دیدگاه رشد شناختی ویگوتسکی و پیاژه
    • نظریه رشد شناختی برونر
      • مراحل رشد ذهنی از نظر برونر
      • نظریه برونر و مقایسۀ آن با نظریه‌های پیاژه و ویگوتسکی
    • نظریه پردازش اطلاعات
      • مقایسه دیدگاه رشد شناختی پیاژه با پردازش اطلاعات
      • اشکالات و امتیازات نظریه پردازش اطلاعات
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسشهای مطرح شده
  • فصل ششم: نظام اتولوژیستها یا کردارشناسان
    • نظام اتولوژیستها یا کردارشناسان
      • دلبستگی از دیدگاه بالبی
      • مراحل دلبستگی از دیدگاه بالبی
      • واکنشهای کودکان به جدایی از مادر
      • سوگ از دید بالبی
    • نظریه بوم شناختی بدون فنبرنر
      • چهار نظام محیطی
      • نقاط قوت نظریه بوم شناسی
      • نقاط ضعف نظریه بوم شناسی
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسشهای مطرح شده
  • فصل هفتم: رشد زبان
    • چهار نظریه مهم مطرح شده در زمینه زبان آموزی
    • انتقادهای وارد بر نظریه‌های مختلف زبان‌آموزی
    • خلاصه مباحث گفته شده
  • فصل هشتم
    • نظریه ‏نمو یافتگی آرنولد گزل
      • اصول گزل
      • دوره های تعادل از نظر گزل
    • نظریه بازتاب شناسی تحولی لئون تی یف
    • نظریه نمو یافتگی والن (نظام دیالکتیکی والن)
      • مراحل مختلف تحول روانی در نظام هانری والن
      • اصول 5گانه هانری والن
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسش‏های مطرح شده
  • فصل نهم
    • نظام هارتمن
    • ملانی کلاین
    • رنه اشپیتز
    • ارزیابی دلبستگی
      • انواع دلبستگی
    • خلاصه مباحث گفته شده در این فصل
    • پرسش‏های مطرح شده
  • فصل دهم : رویکرد رفتاری به رشد
    • تئوری‏های شرطی‏سازی
      • شرطی‏سازی کلاسیک
      • شرطی‏سازی عامل
    • تئوری یادگیری اجتماعی
      • یادگیری نهفته
      • یادگیری خود نظم‏دهی یا خود سامانی
    • خود کارآمدی
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسش‏های مطرح شده
  • فصل یازدهم : رشد اخلاقی
    • رشد اخلاقی پیاژه
      • انتقاد به نظریه رشد اخلاقی پیاژه
    • رشد اخلاقی کلبرگ
      • استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی
      • انتقاد به نظریه رشد اخلاقی کلبرگ
    • رشد اخلاقی گیلیگان
      • مراحل رشد اخلاقی از نظر خانم گیلیگان
      • انتقاد از نظریه رشد اخلاقی خانم گیلیگان
    • مفهوم روان‏کاوانه اخلاق
      • انتقاد به نظریه روان‏کاوانه اخلاق
    • رویکرد نظریه یادگیری در مورد اخلاق
      • انتقاد به نظریه یادگیری در مورد اخلاق
    • خلاصه مباحث گفته شده در این فصل
    • پرسش‏های مطرح شده
  • فصل دوازدهم : بازی
    • ملاک های بازی
    • طبقه‏بندی بازیها
      • کارل گروس
      • کرا
      • اشترن
      • شارلوت بوهلر
      • پیاژه
    • تقلید
      • تقلید در دوره‏های مختلف رشدی
      • نظریه‏های تقلید
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسش‏های مطرح شده
  • فصل سیزدهم : هوش
    • هوش
      • نظریه های هوش
      • هوش یگانه و هوش چندگانه
      • نظریه هوش چند بخشی استرنبرگ
      • نظریه هوش چندگانه گاردنری
    • هوش هیجانی
      • نظریه هوش هیجانی سالووی
      • نظریه هوش هیجانی گولمن
      • نظریه هوش هیجانی وولفلک
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسشهای مطرح شده
  • فصل چهاردهم : نوجوانی و جوانی
    • ابعاد خانواده
    • نظریه دایانا باوم ریند درباره الگوهای فرزند پروری
    • نوجوانی
      • رشد جسمانی و فیزیولوژیک
      • اختلالات روانی و رفتاری در میان نوجوانان
      • نظریه دیوید الکانید درباره ویژگیهای روانی نوجوانان
    • چهار وضعیت هویت از نظر مارسیا
    • هویت جنسیتی و نقش آموزی جنسیتی
    • اوایل بزرگسالی (جوانی)
      • رشد جسمانی در جوانی
      • رشد شناختی و اخلاقی در جوانی
      • رشد اجتماعی و شخصیت در جوانی
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسشهای مطرح شده
  • فصل پانزدهم : میانسالی، پیری و مرگ
    • نظام بوهلر
    • مراحل تحول از نظر لوینسون
    • اواسط بزرگسالی یا میانسالی
      • رشد جسمانی در میانسالی
      • رشد شناختی در میانسالی
      • رشد اجتماعی در میانسالی
    • پیری
      • رشد جسمانی و فیزیولوژیکی و پدیده پیری
      • تغییرات شناختی در دوران پیری
      • تغییرات اجتماعی در دوران پیری
      • نظریه‏ های مختلف درباره پیری
    • پایان زندگی (مرگ)
      • نظریه کوبلر راس
      • داغدیدگی
      • سوگ
    • خلاصه مباحث گفته شده
    • پرسشهای مطرح شده
  • مجموعه سوالات دکتری

نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!