کتاب تست جزوه کارشناسی ارشد روانشناسی مرضی
کتابی که پیش رو دارید خلاصهای از چندین کتاب در حیطه روانشناسی مرضی
(آسیبشناسی روانی) است. از آنجا که تعداد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد
در سالهای اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، آشنایی با نحوه
سوالات هر مبحث و منابع امتحان میتواند نقش بسزایی در موفقیت داوطلبان
داشته باشد. در نتیجه، بر آن شدیم مجموعهای را گردآوری کنیم که در آن
خلاصهای از تمام مباحث درس روانشناسی مرضی (آسیبشناسی روانی) و همچنین
نکات کلیدی و مورد تاکید طراحان سوال آزمون کارشناسی ارشد فراهم آید.
در این مجموعه علاوه بر سوالهای آزمونهای سراسری، آزاد و پاسخ تستی و
تشریحی آنها، سوالات تالیفی نیز آورده شده است تا مکمل مطالعات خوانندگان
باشد.
به نظر میرسد ارایه توضیح اندکی درباره عنوان کتاب خالی از فایده نباشد.
بر این اساس سطرهایی که در پایین آمده است، با هدف توضیح مطالب در همین
زمینه است.
اگر بپذیریم که روانشناسی در تکاپوی یافتن هویتی برای خود است، آن هم هویتی
مستقل از پزشکی و علوم مرتبط با آن، ناگزیریم بپذیریم که مفاهیم و
اصطلاحاتی که نقش تعیینکننده در این علم دارند نیز باید متناسب با این
هویت درحال شکلگیری باشند. اصطلاح «روانشناسی مرضی» بر مبنای این فرض
بنیادین استوار است که برای مقولهبندی و شناخت اختلالها یا بیماریهای
روانی باید از الگوی صرفا «نشانهشناسی» سود جست؛ الگویی که سالهاست در
علوم پزشکی الگویی مسلط است. از سوی دیگر، در قلمرو همین اصطلاح «روانشناسی
مرضی»، علاوه بر توصیف، مقولهبندی و علتشناسی اختلالهای روانی، میتوان
ـ و باید ـ از روشهای درمانی نیز سخن گفت.
باتوجه به این توضیحات و به دو دلیل میتوان از اصطلاح «آسیبشناسی روانی»
به جای اصطلاح انگلیسی Psychopathology استفاده کرد. اول اینکه، طبق
یافتههای نوین پژوهشی، برای توصیف، مقولهبندی و شناخت شمار درحال افزایشی
از اختلالهای روانی، دیگر نمیتوان از الگوی صرف نشانهشناسی استفاده
کرد. دوم، در حیطه آسیبشناسی روانی، به امر درمان اختلالهای روانی چندان
پرداخته نمیشود و بیشتر، توصیف، مقولهبندی و شناخت این اختلالها مدنظر
است.
از همین رو است که ما ضمن احترام و همسویی با نظر طراحان سوالها، از
اصطلاح آسیبشناسی روانی در کنار اصطلاح روانشناسی مرضی استفاده میکنیم.
در فصل اول و دوم این کتاب، تعریفها، تاریخچه و مکاتب فکری مهم ارایه
شدهاند و در فصلهای بعدی هر یک از اختلالهای اساسی توصیف، علتها و
درمان آنها بررسی شده است.
امید است این مجموعه بتواند شما را در دستیابی به هدفهایتان در تحصیل یاری
رساند؛ بیشک راهنماییها و اصلاحات شما عزیزان موجب شادی مولف خواهد شد.
در پایان از آقای دکتر مجید سیاری و آقای مهندس هادی سیاری مدیران محترم
موسسه آموزش عالی آزاد ماهان که امکان چاپ این کتاب را فراهم آوردند
سپاسگزاری میکنم.
صالحه قاسمپور
تابستان 89
فهرست مطالب
فصل اول: شناخت رفتار نابهنجار
تستهای طبقهبندی شده فصل اول
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل اول
فصل دوم: نظامهای نظری درباره رفتار نابهنجار
تستهای طبقهبندی شده فصل دوم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل دوم
فصل سوم: اختلالهای دوران کودکی
تستهای طبقهبندی شده فصل سوم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل سوم
فصل چهام : اختلالهای اضطرابی
تستهای طبقهبندی شده فصل چهارم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل چهارم
فصل پنجم : اختلالهای جسمانی شکل
تستهای طبقهبندی شده فصل پنجم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل پنجم
فصل ششم: اختلالهای تجزیهای
تستهای طبقهبندی شده فصل ششم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل ششم
فصل هفتم: اختلالهای خلقی
تستهای طبقهبندی شده فصل هفتم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل هفتم
فصل هشتم: اختلالهای شخصیت
تستهای طبقهبندی شده فصل هشتم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل هشتم
فصل نهم : روانگسیختگی و اختلالهای مربوط به آن
تستهای طبقهبندی شده فصل نهم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل نهم
فصل دهم : اختلالهای مرتبط با پیری و شناختی
تستهای طبقهبندی شده فصل دهم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل دهم
فصل یازدهم: اختلالهای خوردن
تستهای طبقهبندی شده فصل یازدهم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل یازدهم
فصل دوازدهم : اختلالهای مصرف مواد
تستهای طبقهبندی شده فصل دوازدهم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل دوازدهم
فصل سیزدهم: اختلالهای جنسی
تستهای طبقهبندی شده فصل سیزدهم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل سیزدهم
فصل چهاردهم: اختلالهای خواب
تستهای طبقهبندی شده فصل چهاردهم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل چهاردهم
فصل پانزدهم : اختلال کنترل تکانه
تستهای طبقهبندی شده فصل پانزدهم
پاسخنامه تشریحی تستهای فصل پانزدهم