معرفی رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و منابع آن
موسسه آموزش عالی آزاد ماهان با سیزده سال تجربه در برگزاری دوره های آمادگی آزمون دکتری ،
با تاسیس دپارتمان مهندسی مکانیک در مقطع دکتری اولین و قوی ترین مرکز آموزشی جهت ورود به دکتری می باشد.
در جستجوی برترین ها نیستیم ، به ساختن برترین ها می اندیشیم
مهندسی مکانیک شاخهای از مهندسی است که با طراحی، ساخت، ماشین آلات، انرژیها، حرکت و گرما سر و کار دارد. مهندسی مکانیک نقش به سزایی در بهبود کیفیت زندگی و توسعه اقتصادی ایفا کرده و از طرف دیگر، زیرساختی برای سایر علوم محسوب میشود.
به جرات میتوان گفت که مهندسی مکانیک گستردهترین رشته مهندسی از نظر دامنه فعالیتها و کاربردها است. چشمانداز شغلی مهندسان مکانیک، امیدبخش و با استحکام بوده و فرصت شغلی این رشته در ایران نسبت به رشتههای دیگر بسیار مناسب است
هم اكنون گرایشهای مختلفی را در قالب چهار گروه به این شرح در بر می گیرد:
*معرفی رشته مهندسی مکانیک
مهندسی مکانیک را شاید به توان از دیدگاه تنوع موضوعات تحت پوشش ، جامع ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده همه علوم و فنون است که با ، تبدیل حرکت و انجام کار ، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد گوناگون در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستمهای مکانیکی ، حرارتی و سیالاتی مرتبط میباشد. به عبارت دیگر محاسبات فنی ، مدل سازی و شبیه سازی ، طراحی و تهیه نقشهها ، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشین آلات و تأسیسات موجود در دنیا، با تکیه بر تواناییهای مهندسان مکانیک انجام میگیرد. مهندسی مکانیک دارای گرایشهای مهم طراحی کاربردی جامدات، حرارت و سیالات ، ساخت و تولید است.
گرایش ساخت و تولید :
یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. گرایش ساخت و تولید به زمینه های کاربردی مهندسی مکانیک میپردازد و مهندس این گرایش در زمینه شکل دادن فلزات، طراحی و قالبها و ساخت قطعه های گوناگون فعالیت میکند.
گرایش طراحی کاربردی :
گرایش طراحی کاربردی به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین میپردازد. در واقع مهندس طراحی جامدات با توجه به نیازهای جامعه، دستگاهها و ماشینهای مختلف را طراحی میکند. هر ماشین از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل شده است . حال بررسی این مطلب که حرکت مورد نیاز ماشین از چه راهی تأمین شده و چگونه از منبع تولید به جایگاه مورد استفاده انتقال پیدا کند و بالاخره چگونه از این حرکت استفاده گردد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد، در حیطه وظایف مهندسی طراحی جامدات است.همچنین ابداع و پیش بینی دستگاه تنظیم ماشین آلات نیز از مسایل مطرح در این گرایش میباشد.
در واقع مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد میشود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین کند.طراحی سیستم، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ و قسمتهای تعلیق ، سیستمهای انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو ، توسط مهندسان این گرایش طراحی میشود . همچنین یک هواپیما قسمتهای مربوط به فرود ، پرواز، کنترل پرواز به نحوی مربوط به طراحی جامدات میگردد.
دکتر قرشی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در معرفی این گرایش میگوید:
گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین آلات، دینامیک آنها و کنترل سیستمها میپردازد. گفتنی است که دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات بسیار نزدیک به هم هستند و تنها در 20 واحد درسی با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین فارغ التحصیلان آنها نیز تواناییهای مشترک زیادی دارند.
گرایش تبدیل انرژی :
همان طور که از نام این گرایش پیداست مهندسان مکانیک گرایش تبدیل انرژی به مسایل مربوط به حرارت و سیالات میپردازد . به عبارت دیگر در این رشته عوامل موثر بر خواص مختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی که در اثر عبور خود در محل ایجاد میکند و یا طولهای ناشی از اثر افزایش و یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه ، بررسی میشود . همچنین از دروس اصلی این رشته میتوان به مکانیک سیالات اشاره کرد که نیروهای وارد بر جسم متحرک در سیال را بررسی میکند.
گرایش حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و مکانیک سیالات میپردازد و وظیفهاش تحلیل و طراحی سیستمها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است . برای مثال در طراحی یک موتور احتراق داخلی، مسائل مربوط به تبدیل حرارت و انرژی ، انتقال حرارت، حفظ موتور در حرارت مناسب و سرد نگه داشتن موتور توسط یک مهندس مکانیک حرارت و سیالات بررسی میشود.همچنین مسایل مربوط به تأسیسات ساختمان و راکتورها، انتقال آب ، نفت و گاز ، طراحی نیروگاههای مختلف، طراحی توربو ماشینها ( ماشینهای دوار) مثل توربینهای بخار، توربینهای گاز و فن گویلها به گرایش سیالات مربوط میشود. دانشجویان این گرایش در زمینه تهویه مطبوع، دستگاههای آب و فاضلاب و گرم کننده ساختمانها و به طور کلی مباحث « تأسیساتی » مطالعه میکنند. در ضمن در این رشته مباحث مربوط به طراحی نیروگاهها، موتورهای احتراق داخلی و طراحی انواع موتورهای درون سوز اتومیبلها مطالعه میگردد.
گرایش مکاترونیک :
انجمن مکاترونیک ایران ، با توجه به کاربرد روزافزون این علم در جهان، از بهمن 1383 با اهداف زیر تشکیل شده است:
گسترش و ارتقای علم مکاترونیک در کشور
ایجاد شبکه ارتباطی میان صاحب نظران ، محققان و کارشناسان مکاترونیک
بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای مرتبط با علم مکاترونیک
مکاترونیک تفکری جدید در طراحی و تولید محصولات صنعتی با ترکیبی توامان از مهندسی مکانیک ، الکترونیک ، کامپیوتر ، سیستمهای کنترل و فناوری اطلاعات است. مکاترونیک به مهندسان این توان را میدهد تا با یکپارچه سازی حوزه های تخصصی یاد شده، از اولین مراحل طراحی و تولید ، به خلق محصولاتی با کیفیت بهتر ، قابلیت اعتماد بالاتر ، هزینه کمتر و در زمان کوتاهتر بیندیشند.
گرایش مهندسی پزشکی – بیومکانیک
تقریباً در اوایل دهه 70 میلادی ، جامعه بین المللی واژه « بیومکانیک» را برای دانش مطالعه سیستمهای حیاتی از دید مکانیکی انتخاب نمود. بیومکانیک از ابراز مکانیک برای مطالعات آناتومیکی و بررسی کارکرد اندام حیاتی استفاده میکند. این علم طیف گستردهای را از مطالعه تئوری تا کاربردهای عملی میپوشاند.
مطالعه کامل مکانیک شامل دو موضوع اساسی میباشد: استاتیک، که مطالعه اجسامی است که ، در اثر نیرویی که بر آنها اعمال میشود، در حال سکونی یا وضعیت تعادل باقی میمانند و دینامیک ، که مطالعه اجسام متحرک است. دینامیک را به نوبه خود میتوان به زیر گروههای سینماتیک و سینتیک تقسیم بندی نمود. سینماتیک را میتوان علم حرکت نامید، زیرا این علم، در مورد روابطی بحث میکند که مابین جابجاییها، سرعتها و شتابها در حرکت انتقالی و دورانی وجود دارند. این علم با نیروهای درگیر کاری ندارد بلکه فقط به توصیف حرکت ناشی از آنها میپردازد. سینتیک در مورد اجسام متحرک و نیروهایی بحث میکند که عمل مینمایند تا ایجاد حرکت کنند. اما سوالی که ممکن است در این قسمت مطرح شود این است که وارد کردن علم مکانیک در حوزه مباحث زیستی و حیاتی چه ثمری دارد؟ و اگر علمی به نام بیومکانیک وجود نمیداشت ، چه اتفاقی رخ میداد؟
برای پاسخ به این گونه سوالات و روشن شدن ضرورت وجود دانش بیومکانیک چند مثال میزنیم:
رشد و نمو در انسان از آغاز تولید شروع میشود و به صور مختلفی در بخشهای متفاوت بدن، در تمام طول حیات ادامه مییابد. نیروهای مکانیکی میتوانند اثر عمدهای بر رشد بدن ایجاد کنند. نیروهای عمود بر بدن به آن اجازه دهند تا به یک روش نمونه رشد کند. برای مثال ساختار داخلی کلی استخوان عمدتاً با تعداد دفعات بارگذاری بر روی استخوان کنترل میشود. حال فرض کنید در زمان رشد سریع، نیروهایی غیرطبیعی بر بدن وارد شود، این مسئله میتواند منجر به الگوهای رشد غیرعادی شود. اگر بتوانیم تعیین کنیم که یک تغییر شکل چگونه ایجاد شده یا میشود، قادر خواهیم بود تا نیروهای تغییر شکل دهنده را رفع کنیم و نیروهایی را به کار بریم که میتوانند فرآیند را معکوس نموده و آن را تصحیح نمایند. درمان بسیاری از تغییر شکلهای مادرزادی و غیرمادرزادی توسط ابزار آلات توانبخشی نظیر ارتزها، نمونه هایی برای فهم اصول بیومکانیکی به کار رفته در رشد و نمو میباشند.
گرایش سیستم محرکه خودرو :
سیستم محرکه خودرو عبارت است از مجموعهای که قدرت را از موتور دریافت کرده و آن را به چرخهای محرک ارسال میکند. در این رشته دروس مربوط به این مجموعه مطالعه میشود و در تمامی رشته های مربوط به خودرو فقط صرف بر بهینه کردن مجموعه خودرو میباشد برای مثال این مجموعه شامل گیربکس و دیفرانسیل میباشد و به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین میپردازد.
گرایش طراحی سیستم تعلیق ، ترمز و فرمان :
این رشته نیز همانطور که از اسمش پیداست مربوط به مجموعه خودرو میباشد. این رشته نیز برای بهینه کردن مجموعه خودرو در زمینه تعلیق و ترمز و فرمان میباشد. نحوه بهینه کردن و نیز دروس مربوط به طراحی و تحلیل این مجموعه در این گرایش مورد بررسی قرار میگیرد. در واقع در این مجموعه باید تمامی نیروها و گشتاورها و همچنین کارایی مناسب قطعه را تضمین کنند.
گرایش سازه بدنه خودرو :
این رشته نیز مربوط به بدنه خودرو میباشد و این گروه نیز طراحی و تحلیلهای مربوط به بدنه خودرو را تضمین میکنند. و نیز راههایی برای بهینه کردن این مجموعه را مورد بررسی قرار میدهند.
منابع و مباحث کارشناسی ارشد مکانیک
زبان عمومی
|
کتاب بانک تست زبان عمومی موسسه ماهان- مولف: خانم رمضانی
|
زبان تخصصی
|
جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
|
دینامیک ماشین
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- دینامیک ماشین، مولف: مارتین
|
ارتعاشات
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- ارتعاشات، مولف: رائو
3- ارتعاشات، مولف: دکتر منصور نیکخواه بهرامی - انتشارات دانشگاه تهران
4- ارتعاشات، (حل مسئله) سری کتابهای شومز
|
کنترل
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- کنترل اتوماتیک، مولف:اوگاتا
3- کنترل اتوماتیک، مولف: دورف
|
استاتیک
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- استاتیک (ج.ال.مریام، ال.جی. کریگ)
|
مقاومت مصالح
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- مقاومت مصالح (جانسون، پوپوف)
|
طراحی اجزاء
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- طراحی اجزای ماشین (شیگلی)
|
توانایی ماشینکاری و ماشین ابزار
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2-مبانی ماشینکاری و ماشینهای ابزار-ترجمه: محمد رضا خویی و افضلی- مرکز نشر دانشگاهی
3-جزوه امیرکبیر- مولف:رازفر
|
قالب پرس
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- با عنوان طراحی و ساخت قالب و قیود- مترجم: عبدالله ولینژاد- نشر طراح
3-جزوه امیرکبیر- مولف: دکتر ملایی
|
علم مواد
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2-مولف : حسین تویسترکانی-انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان
|
تولید مخصوص
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- مولف: دکتر مهدوی نژاد- انتشارات دانشگاه تهران
|
هیدرولیک و نیوماتیک
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- مولف: حمیدرضا رستمی- انتشارات فنی و حرفهای
|
انتقال حرارت
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- انتقال حرارت هولمن،انتقال حرارت اینکورپرا،کتاب لام سنجل،کتابهای سری شوم(shaum)
|
ترمودینامیک
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- ون وایلن - اسمیت ونس.
|
مکانیک سیالات
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- استریتر، کتاب فاکس مک دونالد - وایت.
|
ریاضیات مهندسی
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- کتاب بانک تست موسسه ماهان
3- ریاضی مهندسی، شیدفر
4- ریاضی مهندسی، حاجی جمشیدی
5- ریاضی مهندسی، نیکوکار
6- ریاضی مهندسی پیشرفته، اروینکرویتسیک
7- توابع مختلط، هربسیلورمن
8- ریاضی مهندسیپیشرفته، ماهان غلامی
9- ریاضیمهندسیبرایدانشجویانرشتههایعلومپایهومهندسی، بیژنطائری
10- ریاضیاتمهندسیپیشرفته،تالیف اروینکریزیگ،ترجمه علیاکبرعالمزاده
|
ریاضی عمومی 1 و 2
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- کتاب بانک تست موسسه ماهان
3- ریاضی عمومی لیتهلد (درسی)
4- ریاضی عمومی جورج توماس، راس فینی(با حل المسائل درسی)
5- رياضيعمومي 1و2، آدامز
6- ریاضیعمومی،جورجتوماس
7- ریاضیعمومی،ایساکمارون
8- ریاضی عمومی 1و2،احمد عرفانیان ورجبعلی کامیابیگل
|
معادلات دیفرانسیل
|
1- جزوه مکاتبهای موسسه ماهان
2- معادلات دیفرانسیل وکاربردهای آن، جورجسیمونز
3- معادلات دیفرانسیل نیکوکار، انتشارات آزاده
4- معادلات دیفرانسیل،کرایه چیان
|
آشنایی با گرایش ساخت و تولید
یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. گرایش ساخت و تولید به زمینه های کاربردی مهندسی مکانیک می پردازد و مهندس این گرایش در زمینه شکل دادن فلزات، طراحی و قالب ها و ساخت قطعه های گوناگون فعالیت می کند.
فارغالتحصيلان اين دوره قادر خواهند بود در صنايعي مانند ماشينسازي، ابزارسازي، خودروسازي ، صنايع كشاورزي، صنايع هوايي و تسليحاتي به ساخت و توليدي ماشينآلات، طراحي كارگاه و يا كارخانه توليدي بپردازند و نظارت و بهرهبرداري و اجراي صحيح طرحها را عهدهدار شوند. داوطلبان اين رشته بايد در دروس رياضي، فيزيك و مكانيك از آگاهي كافي برخوردار باشند.
آشنایی با گرایش طراحی کاربردی
گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین آلات، دینامیک آنها و کنترل سیستم ها می پردازد. مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین کند.طراحی سیستم، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ و قسمت های تعلیق ، سیستم های انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو ، توسط مهندسان این گرایش طراحی می شود. گرایش کنترل- ارتعاشات از نظر بازار کاری نسبت به گرایش جامدات در سطح پایین تری قرار دارد. وظیفه کنترل ربات ها و مسایلی که به ارتعاشات اجزای ماشین ها مربوط می شود تحت نظر این گرایش می باشد.
آشنایی با گرایش تبدیل انرژی
گرایش حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و مکانیک سیالات می پردازد و وظیفه اش تحلیل و طراحی سیستمها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است. در این گرایش عوامل موثر بر خواص مختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی که در اثر عبور خود در محل ایجاد میکند و یا طول های ناشی از اثر افزایش و یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه ، بررسی می شود .
گرایش های سیستم های انرژی و روش های انرژی تجدید پذیر و محیط زیست به تازگی در بعضی از دانشگاه ها راه اندازی شده است. قبولی در این شاخه ها با ضرایب تبدیل انرژی می باشد و مباحث کاملا حرارتی است. این شاخه به مسائل مربوط به بهینه سازی انرژی می پردازد.
آشنایی با گرایش سیستم محرکه خودرو
امروزه در اکثر جوامع پيشرفته و توسعه يافته انواع خودروی سواری، موتور سيکلتها، اتوبوسها و مينیبوسها در شهرها و اتوبوسها، کاميونها و تانکرها در بين شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کاميونها، لودرها و انواع تجهيزات راهسازی متحرک، از جمله کاربردهای اوليه و بديهی خودروها محسوب میشوند. مهندسان مکانیک در گرایش های خودرو، بهطور خاص با مواردی سروکار دارد که بر روی زمين حرکت میکنند و هماکنون اکثر آنها دارای موتورهای احتراق داخلی هستند.
گرایش سیستم محرکه خودرو از دید حرارت سیالات، به بررسی موتور ماشین می پردازد. هماکنون سیستم محرکه خودروها، موتورهای درونسوز از نوع اشتعال جرقهای و یا اشتعال فشاری میباشد. این موتورها دارای انواع مختلفی است که میتوان از دیدگاههای متفاوتی آنها را دستهبندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گازسوز، دوگانهسوز، الکلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع قوای محرکه است که برمبنای احتراق داخلی عمل مینماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاک و همچنین انرژیهای الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث سیستم محرکه است. همچنین مباحثی همچون انتقال قدرت و سیستم های خنککاری موتور و سیستمهای تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که نظر افراد خلاق و علاقمند به نوآوری را به خود جلب میکند.
آشنایی با گرایش طراحی سیستمهای دینامیکی خودرو
امروزه سیستم تعلیق، فقط به مبحث چهار چرخ و یک فنربندی ساده منتهی نمیشود. مبحث تعلیق مبحث پیچیدهای است که راحتی و ایمنی خودروها را در برمیگیرد. خودوریی که میخواهد با سرعت 200 کیلومتر در ساعت حرکت کند و به خوبی در شرایط مختلف آبوهوایی ترمز کند، نیاز به سیستمهای تعلیق فعال و همچنین سیستمهای ترمز با کنترلرهای پیچیده دارد. همچنین در صنایع خودروسازی رقابت سختی در ارائه راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر به مشتریان وجود دارد. لذا بهینهسازی این سیستم ها به کمک مدارهای مختلف مکانیکی، هیدرولیکی، نیوماتیکی و الکترونیکی توسط مهندسان خبره در حال انجام است.
آشنایی با گرایش سازه بدنه خودرو
بدنه محکمتر، زیباتر و سبکتر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیستویکم خواهد بود. همانطور که مشاهده میشود امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانستهاند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی همچون کامپوزیتها، میکروکامپوزیتها، میکروآلیاژها، سرامیکها و انواع پلیمر، طرحهایی را در بدنه و شاسی خودرو ارائه نمایند که تا کنون نظیرش دیده نشده بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت میشد . برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آنها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید میباشد. مسلم است آینده از آن کسانی خواهد بود که دارای دانش و توانایی بیشتری در کاربرد این موارد دارند.
آشنایی با گرایش مکاترونیک
مکاترونیک (یا مهندسی مکانیک و الکترونیک) تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم هاي تشکیل شده از اجزاي مکانیکی -الکترونیکی - کنترلی و نرم افزار داشته باشد. واژهٔ مکاترونیک توجه را به علم مکانیک و الکترونیک جلب می کند. اما هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان رشته هاي مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازي است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته را در سیستم هاي ترکیبی به خدمت بگیرد.
رشته مکاترونیک از سال 1383 در دانشگاه هاي ایران تشکیل شده است. مانند بسیاري از نقاط جهان، سرفصل هاي یکسانی در دانشگاه ها اجرا نمی شود و رشتهٔ مکاترونیک توسط اساتید مکانیک، و در برخی دانشگاه ها توسط اساتید برق، مدیریت مي شوند. طبیعتا نوع نگاه به مواد درسی نیز با نگرش مدیر گروه هاي دانشگاه ها فرم مي پذیرد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد قزوین اولین دانشگاه هاي ایران هستند که رشته مکاترونیک را دایر کرده اند.
آشنایی با گرایش مهندسی پزشکی – بیومکانیک – توانبخشی – ورزش
مهندسی پزشکی رشته نوپایی است که دامنه ی مهارت های آن به طور روز افزون در حال گسترش است. این رشته یکی از تازه ترین رشته هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شکل یافته تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند با بهره گیری از مهارت های مهندسی و آنلایز مسائل بیولوژیکی و پزشکی وسایلی را طراحی کنند که به پزشکان در تشخیص دقیق تر و درمان بهتر کمک کند.
تقریباً در اوایل دهه 70 میلادی ، جامعه بین المللی واژه « بیومکانیک» را برای دانش مطالعه سیستمهای حیاتی از دید مکانیکی انتخاب نمود. بیومکانیک از ابراز مکانیک برای مطالعات آناتومیکی و بررسی کارکرد اندام حیاتی استفاده میکند. این علم طیف گستردهای را از مطالعه تئوری تا کاربردهای عملی میپوشاند.
بیومکانیک به استفاده از مکانیک کلاسیک در زمینه های مهندسی پزشکی و بررسی حرکت تغییرات مواد جریان های درون بدن و طرح آنها و انتقال مواد شیمیایی در محیط می پردازد.
پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب، ریه، شریان ها، مویرگ ها، استخوان ها، غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.
الکترونیک نوین به وجود آورنده سیستمها و ابزارهای پیچیدهای است که در بسیاری از مصارف زندگی روزمره و شاخههای مختلف صنعت، پزشکی و مهندسی مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از ارائه این مجموعه تربیت کارشناسانی در زمینه شناخت نحوه عملکرد، چگونگی نگهداری بهرهبرداری، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمهای الکترونیکی در واحدهای مختلف صنعتی و خدماتی کشور است. برای این منظور، در این مجموعه دانشجویان با فیزیک ادوات نیمههادی، ساختمان و طرز کار عناصر الکترونیکی مانند انواع ترانزیستورها، دیودها و مدارهای مجتمع و نیز آنالیز مدارها و سیستمهای الکترونیکی آشنا میشوند. جهت تجزیه و تحلیل این سیستمها از روشهای کلاسیک و نیز از روشهای مبتنی بر محاسبات کامپیوتری استفاده فراوان میشود..